Noutati / Publicatii

 

Atentie: Toate societatile care au cod de TVA vor putea fi obligate sa depuna 088 daca au datorii sau daca ANAF identifica diferente intre datele declarate prin 394

O noua procedura de anulare a codului de TVA si un nou formular 088 sunt propuse de ANAF, prin doua proiecte de ordine.

Foarte important pentru societatile aflate deja in sistemul de TVA (avand cod de TVA valid) este ca vor depune formularul 088 toate societatile identificate de catre ANAF ca avand risc fiscal, obligatia nemaifiind doar pentru cele care isi schimba sediul, asociatii si/sau administratorii. 

Mult asteptatul ordin care isi dorea sa simplifice procedura de inregistrare in scopuri de TVA va complica si mai mult viata societatilor pe care ANAF le considera ca avand risc fiscal.  Daca, in urma analizei de risc, in functie de informatiile pe care le detine despre societate, ANAF va ajunge la concluzia ca prezentati risc fiscal ridicat, atunci vi se va solicita sa depuneti 088.

Asa cum deja suntem obisnuiti, criteriile in baza carora se va determina gradul de risc fiscal al unui contribuabil nu sunt transparente si nici nu vor fi facute publice.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de ordin, analiza de risc ar presupune aplicarea, in mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc, precum:

Atentie!!! Aceste enumerari au doar caracter exemplificativ, pe langa aceste criterii putand exista si altele. Prin urmare, nu trebuie sa pierdeti din vedere ca, in cazul in care, pe baza criteriilor ANAF, puteti fi considerat ca avand risc fiscal mare, trebuie sa fiti pregatiti sa depuneti declaratia 088.

Riscul este destul de mare avand in vedere ca, in urma depunerii formularului 088, este posibil sa vi se anuleze codul de TVA. Aceasta inseamna ca veti fi obligati sa ajustati TVA-ul aferent bunurilor de capital existente in patrimoiu (adica cladiri, terenuri, mijloace fixe), veti colecta TVA la toate vanzarile efectuate in perioada cat nu aveti cod valid de TVA si nu veti putea deduce TVA aferenta achizitiilor efectuate in aceasta perioada.

Anul trecut, ANAF a anulat 1.877 de coduri de TVA si a validat 3.268 de coduri in cazul societatilor care au depus declaratia ca urmare a schimbarii sediului, asociatilor si/sau administratorilor, conform statisticilor anuntate cu prilejul publicarii proiectelor.

Cei care au depus, deja, declaratia 088 la solicitarea ANAF, ca urmare a modificarilor privind sediul, asociatii sau administratorii, vor fi evaluati in baza noilor prevederi daca analiza se va afla in curs la momentul in care ordinele vor fi publicate in Monitorul Oficial. Circa 15.000 de persoane impozabile erau in reevaluare in baza declaratiei 088, la sfarsitul lunii trecute.

Ce s-a modificat la 088?

In loc de 20 de intrebari, formularul contine 17, doua fiind eliminate, iar alte doua au fost comasate.

Intrebarile eliminate sunt cele referitoare la:

Intrebarea referitoare la locul desfasurarii activitatii (daca are loc exclusiv in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare sau la sediul social si/sau sedii secundare etc) a fost comasata cu intrebarea precedenta.

O alta modificare vizeaza veniturile brute realizate de asociati si administratori persoane fizice. Acestea nu mai trebuie sa fie declarate cu precizie, ci in anumite intervale, de exemplu: fara venituri; pana la 1.500 lei; intre 1.501 – 4.500 lei; intre 4.501 – 9.000 lei (…). Limita maxima care se declara este peste 5 milioane lei. Totodata, documentele care trebuie anexate trebuie sa ateste natura si cuantumul veniturilor brute realizate cel putin la nivelul pragului minim din intervalul selectat.

Modificarea este favorabila mai ales administratorilor/asociatilor straini care nu au obligatia declararii veniturilor in Romania si doresc sa mentina confidentialitatea acestora.

Diplomele de studii ale asociatilor/administratorilor straini si dovezile veniturilor trebuie doar sa aiba traducere autorizata, legalizarea si apostilarea fiind necesare doar daca ANAF solicita acest lucru ulterior.

Praguri valorice au fost introduse si in cazul intrebarii refertitoare la detinerea, in ultimii 5 ani, a unor societati cu datorii la stat. Astfel, sunt trei intervale: pana la 9.999 lei, intre 10.000 si 99.999 lei, respectiv peste 100.000 lei. Cu toate acestea, raspunsul ramane greu de dat, in special de catre actionarii minoritari care nu au cunostinta, in majoritatea cazurilor, de datoriile bugetare ale societatilor. Pe de alta parte, aceste informatii se afla la nivelul ANAF.

In rest, formularul contine o serie de reformulari si renumerotari fara impact major.

Prin urmare, in cazul societatilor nou infiintate, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, odata cu inregistrarea la registrul comertului, si al societatilor care depasesc plafonul de 220.000 lei si sunt obligate, conform legii, sa solicite inregistrarea, situatia nu se va schimba semnificativ.

Anticipam ca start-upurile si afacerile aflate la inceput de drum se vor confrunta, in continuare, cu dificultati atunci cand vor depune 088 pentru a intra in sistemul de TVA si ca va creste numarul de societati care, desi au cod de TVA, vor trebui sa depuna declaratia pentru reconfirmarea intentiei de a desfasura activitati economice. Statistica ANAF nu este incurajatoare, in acest sens, anul trecut fiind respinse 8.063 de cereri pentru inregistrarea in scopuri de TVA si admise 10.178.

In prezent, D088 este prevazuta de OPANAF 3.840/2015.

____________________________________________________________________________________________________________

Articole similare:

Venituri din strainatate: Cine si in ce conditii trebuie sa declare? Cum verifică Fiscul?

Obligatii noi pentru magazine

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA, actualizata

Dintre serviciile Contexpert, va prezentam: