Noutati / Publicatii

 

Venituri din strainatate: Cine si in ce conditii trebuie sa declare? Cum verifică Fiscul?

Fiscul romanesc a intensificat in acest an notificarea persoanelor care obtin sau au obtinut venituri din strainatate, anuntandu-i ca au obligatia sa le declare si sa plateasca pentru acestea impozite in Romania. Campania de informare face parte din programul de verificare a veniturilor persoanelor fizice, program ce are doua directii: prima ii vizeaza pe cei cu averi mari, de peste 20 milioane euro, iar cea de-a doua analizeaza situatia fiscala a persoanelor considerate cu risc fiscal, in acest moment fiind identificate cateva zeci de mii de astfel de persoane. In categoria persoanelor cu risc fiscal se inscriu persoanele fizice in cazul carora Fiscul constata ca exista o diferenta intre veniturile declarate si cele estimate (in functie de cheltuieli, investitii, proprietati imobliare, autoturisme, participatii in societati comerciale, depozite bancare etc.) de cel putin 50.000 lei (circa 11.000 euro).

In acest context, o importanta crescuta este acordata veniturilor din strainatate. Contexpert va recomanda sa depuneti declaratia privind aceste venituri, pana cel tarziu pe 25 mai (termenul limita), pentru a evita riscurile care ar putea fi generate de constatarile ulterioare ale autoritatilor fiscale. Totusi, in eventualitatea in care va veti confrunta cu o notificare de verificare, va prezentam drepturile si obligatiile pe care le aveti.
Cine trebuie sa declare?
Trebuie sa declare veniturile realizate din sau in strainatate (prin depunerea formularului 201 „Declaratie privind veniturile realizate din strainatate”) persoanele fizice care sunt rezidente fiscal in Romania. In aceasta categorie intra orice persoana fizica (cetatean roman sau strain) care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
• are domiciliul in Romania;
• centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
• este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, existand astfel posibilitatea ca si expatii ce sunt prezenti pe teritoriul Romaniei sa fie considerati rezidenti din punct de vedere fiscal in Romania;
• este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Ce venituri trebuie declarate?
Veniturile din strainatate ce trebuie declarate in Romania, indiferent daca ele sunt primite in Romania ori in afara Romaniei, fac parte din urmatoarele categorii:
• profesii libere;
• activitati comerciale;
• drepturi de proprietate intelectuala;
cedarea folosintei bunurilor (de ex. venituri obtinute din inchirierea unor imobile ori alte bunuri mobile situate pe teritoriul unor alte state);
• activitati agricole;
dividende;
dobanzi, doar daca sunt incasate in conturi deschise in afara Romaniei ori in baza unor contracte civile incheiate cu nerezidenti;
• premii;
• jocuri de noroc;
transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, pentru proprietati (case, terenuri) detinute in afara teritoriului Romaniei;
• transferul titlurilor de valoare (castiguri);
• operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract si alte operatiuni similare (castiguri);
• alte investitii;
• pensii.

Veniturile trebuie sa fie declarate pentru fiecare tara sursa a veniturilor si pentru fiecare categorie de venit realizat, chiar daca pentru aceste venituri s-au depus declaratii si, dupa caz, s-au platit impozite si in statul sursa. In anumite conditii, impozitele platite in alte state pot fi deduse din impozitul datorat in Romania ori veniturile pot fi scutite de impozit in Romania. Totusi, aceste venituri trebuie declarate si in Romania.
Activitate salariata in strainatate. Se depune declaratia?
Persoanele rezidente romane si cele care indeplinesc conditiile de rezidenta mentionate mai sus depun declaratia de venituri si daca desfasoara activitate salariala in strainatate si sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau de un sediu permanent in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania), doar in cazul in care acelasi venit din salarii a fost supus impunerii atat in Romania, cat si in strainatate.

Regularizarea impozitului datorat de rezidentul roman se realizeaza de ANAF daca acelasi venit din salarii este supus impunerii, atat in Romania, cat si in strainatate (statului strain revenindu-i dreptul de impunere potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri).

Atentie!! Veniturile din activitati dependente (salariate) obtinute in strainatate si platite de un angajator nerezident nu sunt impozabile in Romania si nu trebuie declarate. Totusi, daca activitatea este desfasurata de pe teritoriul Romaniei, aceste venituri sunt impozabile in Romania si trebuie declarate de catre cel care le obtine, prin depunerea lunara a formularului 224 „Declaratie privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania”.

Ce drepturi si obligatii aveti daca va verifica Fiscul?

Fiscul a modificat, luna trecuta, Carta drepturilor si obligatiilor persoanelor fizice supuse verificarii fiscale (Ordinul ANAF 1162/2016).
In ceea ce priveste obligatiile, trebuie, de exemplu, sa depuna, la solicitarea autoritatilor fiscale, declaratia de patrimoniu si de venituri, care este prevazuta de Codul de procedura fiscala, dar care nu se regasea pana acum in Carta. Prin aceasta declaratie se solicita informatii despre bunuri imobile, mijloace de transport, bijuterii, obiecte de arta, antichitati, numismatica, animale de rasa, conturi si depozite bancare, fonduri de investitii, plasamente, investitii directe, imprumuturi acordate, polite de asigurare, cheltuieli personale, cheltuieli cu persoane in intretinere, datorii, venituri etc.
O alta obligatie noua este aceea de a coopera cu ANAF in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de persoana verificata, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute, cu respectarea prevederilor in materie penala si procesual penala.
Alte obligatii care se regaseau si in carta anterioara modificarii se mentin, respectiv furnizarea de informatii, prezentarea de inscrisuri, permisiunea de a fi efectuate constatari la fata locului, plata diferentelor de impozit stabilite cu ocazia verificarii situatiei fiscale personale, precum si dobanzile si penalitatile aferente.

In ceea ce priveste drepturile, Carta enumera: dreptul de a fi instiintat, de a solicita amanarea inceperii verificarii o singura data, de a beneficia de asistenta de specialitate (consultant fiscal sau avocat), de a schimba locul de desfasurare a verificarii, de a prelungi termenul de prezentare a inscrisurilor si informatiilor relevante, de a colabora si de a numi persoane pentru a furniza informatii, de a fi verificat doar pentru impozitele si taxele aflate in termenul de prescriptie, de a cunoaste rezultatele verificarii, de a contesta. Sotul/sotia, rudele ori afinii pana la gradul al 3-lea inclusiv au dreptul de a refuza furnizarea de informatii, efectuarea de expertize, precum si prezentarea unor inscrisuri. De asemenea, au dreptul de a refuza furnizarea de informatii despre persoana supusa verificarii si preotii, avocatii, notarii publici, consultantii fiscali, executorii judecatoresti, auditorii, expertii contabili, medicii si psihoterapeutii.
Carta modificata mai prevede ca persoana poate opta ca verificarea sa aiba loc la domiciliul sau. Anterior, verificarea se putea face la domiciliul persoanei fizice doar daca era in imposibilitatea fizica de a se deplasa. De asemenea, poate avea loc si la sediul profesional al persoanei care ii acorda asistenta de specialitate (consultant fiscal, avocat).
Situatia fiscala personala este verificata pe baza metodelor indirecte de control – metoda sursei si utilizarii fondurilor, fluxurilor de trezorerie si patrimoniului net. Metodele de stabilire a veniturilor si procedurile au fost modificate, de la 1 ianuarie 2016, prin Ordinul 3.733/2015.

Articole similare:

Situatiile financiare: Chiar daca este permisa corectarea erorilor, nu veti scapa de amenzi!

Cum va recuperati taxa auto?

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA, actualizata

Dintre serviciile Contexpert, va prezentam: