News / Publications

 

Cum face ANAF verificarea fiscala a persoanelor fizice cu averi nedeclarate

Sorry, this entry is only available in Romanian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Realizarea verificarii situatiei fiscale personale de catre organul fiscal este reglementata de Codul de procedura fiscala, iar recent, prin intermediul unui act normativ publicat in Monitorul Oficial, au fost adoptate toate formularele utilizate in inspectiile pentru veniturile nedeclarate de catre persoanele fizice.

Ordinul ANAF nr. 2.117/2018, publicat pe 5 septembrie 2018 in Monitorul Oficial, este actul normativ care adopta formularele si procedura aplicabila in inspectiile realizate fata de persoanele fizice ce nu si-au declarat veniturile, cunoscute ca persoane cu averi nedeclarate.

Procedura realizarii verificarii la nivelul persoanei fizice este reglementata de art. 138  si urmatoarele din Codul de procedura fiscala, potrivit carora, persoanele fizice la care autoritatea fiscala identifica o diferenta de venituri nedeclarata de mai mult de 10%, insa nu mai putin de 50.000 lei, pot face obiectul unei inspectii de specialitate.

Concret, pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectueaza urmatoarele activitati preliminare:

Prin verificarea situatiei fiscale personale se intelege verificarea drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a persoanei fizice pe perioada verificata.

Inaintea desfasurarii verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central are obligatia sa instiinteze, in scris, persoana fizica supusa verificarii in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare, prin transmiterea unui aviz de verificare.

In acest sens, autoritatea fiscala selecteaza, pe baza analizei de risc, persoanele ce se incadreaza in sfera contribuabililor ce nu si-au indeplinit obligatia declararii si platii impozitului si decide efectuarea verificarilor de specialitate.

Din punct de vedere procedural, efectuarea unei inspectii de specialitate la nivelul persoanei fizice incepe prin comunicarea avizului de verificare, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea verificarii. Conform normelor legale, acesta cuprinde:

Astfel, in termen de 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, persoana fizica are obligatia sa depuna declaratia de patrimoniu, iar datele din aceasta declaratie sunt elementele cheie in stabilirea sau justificarea impozitului/ scutirii de impozit. Acest termen poate fi extins, la solicitarea persoanei fizice, cu cel mult 30 de zile.

Ori de cate ori, pe parcursul verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central apreciaza ca sunt necesare noi documente sau informatii relevante pentru verificare, le poate solicita persoanei fizice. In acest caz, organul fiscal central stabileste un termen rezonabil, care nu poate fi mai mic de 10 zile, pentru prezentarea documentelor si/sau a informatiilor solicitate.

Pe parcursul derularii verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica supusa verificarii are dreptul sa prezinte orice documente justificative sau explicatii pentru stabilirea situatiei fiscale reale. Cu ocazia prezentarii documentelor justificative sau explicatiilor, concluziile se consemneaza intr-un document semnat de ambele parti. In cazul in care persoana fizica verificata refuza semnarea documentului, se consemneaza refuzul de semnare.

La inceperea verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica verificata este informata ca poate numi persoane care sa dea informatii.

Daca informatiile persoanei fizice verificate sau cele ale persoanei numite de aceasta sunt insuficiente, atunci organul fiscal central se poate adresa si altor persoane pentru obtinerea de informatii.

Persoana fizica verificata trebuie informata pe parcursul desfasurarii verificarii situatiei fiscale personale asupra constatarilor rezultate din verificare.

Verificarea situatiei fiscale personale se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale care este de 5 ani si care poate fi extins la 10 ani in cazul in care exista suspiciuni de evaziune fiscala.

Verificarea situatiei fiscale personale se desfasoara la sediul organului fiscal central sau, la cererea persoanei fizice supuse verificarii, la domiciliul sau ori la domiciliul/sediul persoanei care ii acorda asistenta de specialitate sau juridică.

Durata efectuarii verificarii situatiei fiscale personale este stabilita de organul fiscal central si nu poate fi mai mare de 365 de zile calculate de la data inceperii verificarii fiscale comunicata prin avizul de verificare.

Verificarea situatiei fiscale personale poate fi suspendata cand este indeplinita una dintre urmatoarele conditii si numai daca neindeplinirea acesteia impiedica finalizarea verificarii:

Data de la care se suspenda actiunea de verificare este comunicata persoanei fizice prin decizie de suspendare.

Dupa incetarea conditiilor care au generat suspendarea, verificarea situatiei fiscale personale este reluata, data acesteia fiind comunicata in scris persoanei fizice.

Desigur, procedura este mult mai ampla in sensul ca presupune etape de lucru, iar Ordinul 2.117/2018 adopta formularele utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, respectiv: