Noutati / Publicatii

 

Sistemul Split TVA va putea fi aplicat optional de duminica, insa parlamentarii pregatesc schimbari importante

Mecanismul platii defalcate a taxei pe valoarea adaugata va putea fi aplicat, in mod optional, chiar de duminica, de catre firmele inregistrate in scopuri de TVA care vor dori sa beneficieze de anumite facilitati fiscale, insa sistemul ar urma sa fie obligatoriu, din 2018, doar pentru companiile de stat si companiile care lucreaza cu statul, potrivit ultimelor propuneri ale senatorilor, care urmeaza sa fie supuse votului in Parlament.

Sistemul platii defalcate a TVA, sau split TVA, a fost introdus in legislatia fiscala romaneasca prin O.G. nr. 23/2017, in vigoare din primele zile ale lunii septembrie.

Potrivit actului normativ, aplicarea noului mecanism va fi optionala in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017 si obligatorie de la 1 ianuarie 2018, data de la care toate firmele inregistrate in scopuri de TVA vor avea un cont special de TVA, in care vor incasa si din care vor plati TVA.

Totusi, sunt sanse ca situatia sa se schimbe si firmele private sa scape de obligatia de a folosi split TVA, macar pana in 2019.

Marti, 26 septembrie 2017, in comisia de buget-finante a Senatului, prima Camera ce trebuie sa isi exprime votul pentru proiectul de lege, s-a propus si acceptat ca sistemul split TVA sa fie aplicat obligatoriu, de la 1 ianuarie 2018, doar de catre companiile de stat si societatile aflate in relatii contractuale cu statul.

In ceea ce priveste firmele private, acestea ar urma sa aplice optional mecanismul split TVA de la anul, care, daca se va dovedi functional, va fi utilizat obligatoriu doar din 2019.

Alte modificari importante cuprinse in proiectul de lege sunt legate de executarea silita a contului, care se va putea face doar pentru plata TVA si de amenzile aplicabile, care vor fi inlocuite cu avertisment pentru primele abateri.

Propunerile prezentate vor fi votate, in aceasta forma, de catre plenul Senatului, dupa care proiectul de act normativ va ajunge la Camera Deputatilor, cea care va decide asupra formei finale a sistemului split TVA.

Cu alte cuvinte, documentul aflat acum in dezbaterile Parlamentului are un traseu legislativ de urmat, care nu stim cand se va incheia, astfel ca, de duminica incepand, vor exista contribuabili care vor putea alege sa aplice optional sistemul platii defalcate a TVA, asa incat sa poata beneficia de facilitatile prevazute in O.G. nr. 23/2017, respectiv o reducere a impozitului pe profit/ pe venit datorat pentru trimestrul IV 2017 cu 5% si anularea penalitatilor de intarziere aferente TVA restanta la 30 septembrie 2017.

In acest sens, firmele ce vor aplica voluntar sistemul vor notifica Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin depunerea unei cereri – formularul 086 „Notificare privind optiunea de aplicare a mecanismului de plata defalcata a TVA”, cerere al carei model a fost aprobat prin intermediul Ordinului ANAF nr. 2743/2017, publicat pe 26 septembrie 2017 in Monitorul Oficial.

Odata depusa notificarea, organul fiscal va inscrie contribuabilii in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA, in maximum 3 zile de la transmiterea cererii, urmand ca sistemul sa fie aplicat incepand cu ziua imediat urmatoare inscrierii in acel registru. Registrul va fi afisat pe site-ul ANAF.

Si cum pentru anumite plati din contul de TVA va fi nevoie, in prealabil, de o aprobare din partea ANAF, institutia a publicat recent, in dezbatere publica, un proiect de act normativ care contine procedura si conditiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.

Astfel, firmele inregistrate in scopuri de TVA, titulare ale conturilor de TVA, vor solicita Fiscului transferul sumelor din contul de TVA prin depunerea formularului 310 – „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA”.

Odata cu transmiterea formularului, firmele vor depune si documentele justificative aferente. Printre altele, proiectul de act normativ face referire la facturi, contracte, extrase de cont sau bonuri fiscale.

Transferurile vor fi efectuate in urma verificarilor organului fiscal si vor fi aprobate prin emiterea unei decizii de solutionare, in cel mult 3 zile lucratoare de la depunerea cererii.

La fel ca in cazul documentului care aproba modelul formularului 086, si cel care stabileste modelul formularului 310 trebuie sa intre in vigoare de la 1 octombrie 2017, adica de duminica, insa are nevoie mai intai de publicarea in Monitorul Oficial.