Noutati / Publicatii

 

Noi reguli pentru inregistrarea in scopuri de TVA. Expertii fiscali: „Aceeasi Marie, cu alta palarie”

La numai cateva luni de la introducerea unor criterii dure la inregistrarea firmelor in scopuri de TVA, Ministerul Finantelor Publice a emis un Ordin prin care abroga aceste prevederi. Surpriza este generata, insa, de faptul ca noile reglementari stabilite de Finante difera doar intr-o mica masura fata de procedura aplicabila in prezent. Cu alte cuvinte, birocratia excesiva ramane principala caracteristica atunci cand vorbim de infiintarea unei firme platitoare de TVA.  Ordinul emis de MFP se va aplica de la 1 decembrie 2011.

Potrivit Mihaelei Hampu, Senior Consultant, Tax Advisory, Mazars, a fost pastrata in cea mai mare parte structura vechii proceduri, dar s-a incercat clarificarea unor probleme intampinate in practica si semnalate de mediul de afaceri, precum si de catre consultanti, cum ar fi de exemplu situatia in care societatea desfasoara activitati la sediul beneficiarului.

Conform noilor reglementari, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la organele fiscale competente o cerere de inregistrare in scopuri de TVA, precum si anexa la cererea de inregistrare, in aceeasi zi cu depunerea, la oficiul registrului comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului. Totodata, este obligatoriu sa se sa depuna la organele fiscale competente si declaratia de mentiuni, insotita de anexa la declaratie.

Potrivit Valentinei Sgarbura, expert contabil si managing partner la Advise Expert Accounting, prima modificare importanta in Ordinul 2795/2011 fata de Ordinul 1984/2011 este faptul ca dispar atributiile Garzi Financiare de a efectua controlul privind existenta faptica a sediului social sau al sediilor secundare declarate (Art. 4 alin 3.b) din Ordinul 1984, redefinindu-se notiunea de „organ fiscal competent” respectiv:

O alta modificare (care nu isi avea sensul) este faptul ca este eliminata prevederea din art.3 a) respectiv depunerea unui certificat constatator emis de oficiul registului comertului, mai ales cand ANAF poate consulta on-line baza de date a registrului comertului. Pentru firmele nou infiintate aceasta solicitare nu face altceva decat sa ingreuneze si sa birocratizeze procedura, mai ales cu cat in OMFP 1984/2011 in cadrul controlului documentar este mentionata sintagma „pe baza evidentelor proprii ale organului fiscal” (Art.4 a)”, subliniaza Valentina Sgarbura.

Mai mult, expertul contabil atrage atentia asupra faptului ca in noul ordin nu este prevazut termenul in care organul fiscal competent verifca existenta faptica a spatiului aferent sediului social si, dupa caz, a sediilor secundare declarate.

In plus, ordinul emis de MFP aduce si un nou formular, respectiv 098 – Cerere de inregistrare in scopuri de TVA (cu instructiunile de completare) cat si instructiunile de completare ale anexei (inexistente in OMFP 1984/2011).

Astfel, noua procedura de inregistrare a firmelor este urmatoarea:

 

Vestea buna: Termene mai scurte

Sorin Istrate, managing partner Contexpert, este de parere ca noul ordin aduce o imbunatatire fata de ceea ce era prevazut anterior, in sensul ca societatile care se infiinteaza si doresc sa fie platitoare de TVA, inca de la inregistrarea la Registrul Comertului, nu mai sunt obligate sa astepte aproximativ 15 zile lucratoare pentru a putea desfasura activitati economice.

De aceeasi parere este si Mihaela Hampu de la Mazars. „Este de salutat initiativa organelor fiscale de a urgenta solutionarea cererilor de inregistrare in scopuri de TVA, totusi, suntem de parere ca, in practica, respectarea acestor termene va fi dificil de realizat.”

Conform noii proceduri, societatea care doreste sa devina platitoare de TVA inca de la infiintare are posibilitatea depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA in aceeasi zi in care a depus dosarul de infiintare la Registrul Comertului.

Daca cele doua operatiuni sunt realizate concomitent, depunandu-se in aceeasi zi actele de inregistrare a firmei la Registrul Comertului si cererea de inregistrare in scopuri de TVA la administratie, autoritatile fiscale vor fi obligate sa elibereze certificatul de inregistrare in scopuri de TVA in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care s-a eliberat certificatul de inregistrare de la Registrul Comertului.

In cazul in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA se depune mai tarziu la administratie, atunci solutionarea cererii si implicit obtinerea codului de TVA se va prelungi cu termenul cuprins intre data cand s-a depus cerea de infiintare la Registrul Comertului si data depunerii declaratiei de inregistrare la administratie.

Aceasta masura este benefica in acest moment mediului de afaceri, fiind diminuata perioada in care companiile nu puteau desfasura activitate la infiintar”, apreciaza Istrate.

Si pentru firmele care sunt deja infiintate la Registrul Comertului si care doresc sa devina platitoare de TVA, desi nu au depasit plafonul de scutire, a fost scurtat procesul de solutionare a cererii de inregistrare in scopuri de TVA, noul termen fiind de 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii de inregistrare, fata de 15 zile lucratoare cum era pana in prezent.

Nu scapam de birocratia excesiva

Pe de alta parte, managerul Contexpert atrage atentia asupra faptului ca acest act normativ nu modifica insa obligatia legala a organelor fiscale de a verifica faptic existenta spatiului declarat ca sediu, cu toate ca, pentru a depune documentele la Registrul Comertului in vederea infiintarii, trebuie obtinut in prealabil un certificat de spatiu eliberat de administratia financiara care certifica faptul ca la adresa respectiva nu mai au sediul si alte societati.

Totusi, procesul de infiintare si de inregistrare a unei firme, astfel incat aceasta sa poata desfasura activitate economica, este in continuare unul foarte birocratic, avand in vedere ca un contribuabil va face cateva drumuri pe la institutiile statului pentru a obtine diverse certificate si autorizatii, certificate fara de care nu poate sa se infiinteze si sa functioneze ca firma platitoare de TVA”, considera Sorin Istrate.

In opinia noastra, pentru eficientizarea procesului, ar fi fost mult mai util ca Registrul Comertului sa preia, o data cu cererea de infiintare a firmei, si cererea de inregistrare in scopuri de TVA si sa o transmita apoi pentru solutionare autoritatilor fiscale. Astfel, contribuabilul ar fi pierde mai putin timp cu statul la cozi si, in acelasi timp, costurile salariale ale statului ar fi fost optimizate”, spune Istrate.

Mai mult, potrivit Valentinei Sgarbura, „acest ordin nu reprezinta o masura de incurajare a investitorilor si a investitiilor in nici un sector de activitate si nu face altceva decat sa contribuie la birocratizarea excesiva, dar si imposibilitatea recuperarii tva-ului aferent investitiilor realizate”.

Firme cu sediu social la avocat: legal sau nu?

O alta clarificare adusa de prezenta procedura se refera la faptul ca ar trebui sa le fie acceptata inregistrarea in scopuri de TVA tuturor firmelor care de la infiintare au declarat ca desfasoara activitate, chiar daca acestea isi declara sediul social la sediul avocatului.

Cu toate ca Ministerul de Finante a incercat sa clarifice acest subiect printr-o circulara publicata pe site-ul lor, autoritatile fiscale nu acceptau inregistrarea in scopuri de TVA a contribuabilor care isi declarau sediul social la sediul avocatului”, declara Istrate.

Asteptam sa vedem daca organele administratiei finaciare vor respecta aceste prevederi si vor inregistra firme care au sediul la avocat sau vor refuza in continuare sa aplice corect legislatia”, conchide specialistul Contexpert.

___________
*Ordinul 2795/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA a fost publicat in Monitorul Oficial, nr. 824 din 22 noiembrie.