Noutati / Publicatii

 

MODIFICARI LEGISLATIVE

MODIFICAREA CODULUI MUNCII

Prin intermediul Legii nr. 213/2020 s-au adus urmatoarele modificari si completari la Codul Muncii.

1. prin asumarea de catre angajator a atributiilor specifice;

2. prin desemnarea unuia sau mai multor angajati carora sa le repartizeze, prin fisa postului, atributii privind activitatea de resurse umane si salarizare;

3. prin contractarea unor servicii externe specializate in resurse umane si salarizare.coordonate de catre un expert in legislatia muncii.

Concilierea reprezinta modalitatea de solutionare amiabila a conflictelor individuale de munca, cu ajutorul unui consultant extern specializat in legislatia muncii, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si având liberul consimtamânt al partilor.

Partile au dreptul sa isi aleaga in mod liber consultantul extern specializat in legislatia muncii ce poate fi un avocat, un expert in legislatia muncii sau, dupa caz, un mediator specializat in legislatia muncii, onorariul acestuia urmand a fi suportat conform intelegerii partilor.

Atentie!

Procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor trebuie cuprinsa in regulamentul intern.

La incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot cuprinde in contract o clauza prin care stabilesc ca orice conflict individual de munca se solutioneaza pe cale amiabila, prin procedura concilierii.

Procedura de conciliere

Oricare dintre parti se poate adresa consultantului extern specializat in legislatia muncii in vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de munca.

Consultantul extern specializat in legislatia muncii va transmite celeilalte parti invitatia scrisa, prin mijloacele de comunicare prevazute in contractul individual de munca. Data deschiderii procedurii de conciliere nu poate depasi 5 zile lucratoare de la data comunicarii invitatiei

In cazul in care, ca urmare a dezbaterilor, se ajunge la o solutie, consultantul extern specializat in legislatia muncii va redacta un acord care va contine intelegerea partilor si modalitatea de stingere a conflictului. Acordul va fi semnat de catre parti si de catre consultantul extern si va produce efecte de la data semnarii sau de la data expres prevazuta in acesta.

Procedura concilierii se inchide prin intocmirea unui proces-verbal semnat de catre parti si de catre consultantul extern specializat in legislatia muncii, in urmatoarele situatii:

            1.prin incheierea unei intelegeri intre parti in urma solutionarii conflictului;

            2.prin constatarea de catre consultantul extern a esuarii concilierii;

           3.prin neprezentarea uneia dintre parti la data stabilita in invitatia.

In cazul in care partile au incheiat numai o intelegere partiala, precum si in cazurile prevazute la lit. b) si c), orice parte se poate adresa instantei competente cu respectarea prevederilor art. 208 si 210 din Legea nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea solutionarii in totalitate a conflictului individual de munca.

La negocierea, incheierea sau modificarea contractului individual de munca ori pe durata concilierii unui conflict individual de munca, oricare dintre parti poate fi asistata de catre un consultant extern specializat in legislatia muncii sau de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este.

Pentru efectuarea cercetarii disciplinare, angajatorul va desemna o persoana sau va stabili o comisie ori va apela la serviciile unui consultant extern specializat in legislatia muncii, pe care o/il va imputernici in acest sens.

In cursul cercetarii disciplinare prealabile salariatul are dreptul dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre un consultant extern specializat in legislatia muncii sau de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este.

STABILIREA SUMEI INDEXATE CARE SE ACORDA SUB FORMA DE TICHETE CULTURALE

Conform Ordinului nr. 2753/3191/2020 pentru stabilirea valorii sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru semestrul II al anului 2020, valoarea sumei care se acorda sub forma de tichete culturale este de:

Valoarea sumei lunare, respectiv ocazionale, indexate potrivit ordinului, se utilizeaza incepand cu luna octombrie a semestrului II al anului 2020 si se aplica, conform Normelor metodologice, si pentru primele doua luni ale semestrului urmator, respectiv februarie 2021 si martie 2021.

SOMAJULUI TEHNIC PENTRU ANGAJATORII CU ACTIVITATE RESTRICTIONATA

Pentru combaterea si prevenirea efectelor pandemiei de COVID-19 comitetele judeteane/comitetul  municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta au implementat hotarari pentru restrictionarea sau inchiderea activitatii unor operatori economici.

De exemplu in municipiul Bucuresti au fost implementate urmatoarele masuri:

Angajatii afectati de restrangerea ativitatii operatorilor economici si unitatile cultural- artistice vor beneficia de masurile de sprijin potrivit O.U.G. nr. 120/2020 (somaj tehnic suportat de Stat).

Mai exact, salariatii ale caror contracte individuale de munca, se supenda temporar, din initiativa angajatorului, in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de o indemnizatie in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat .

Mentiune: castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale este de 5429 lei, pentru anul 2020.

Prin intermediul Ordinul nr. 1468/2020 au fost publicate noile documente ce trebuie depuse de catre operatorii economici ce solicita indemnizatia pentru somaj tehnic.

sau

declaratie pe propria raspundere privind restrictionarea/inchiderea activitatii ca urmare a hotarârii Comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta (anexa nr. 2 din Ordinul nr. 1468/2020)

PRELUNGIREA STARII DE ALERTA SI NOI MASURI PENTRU DIMINUAREA IMPACTULUI TIPULUI DE RISC PE DURATA STARII DE ALERTA

Incepand cu data de 15 octombrie 2020 prin intermediul Hotarârii nr. 856/2020 s-a prelungit cu 30 de zile starea de alerta pe intreg teritoriul tarii.

Dintre masurile implementate pentru diminuarea impactului tipului de risc mentionam urmatoarele:

se suspenda activitatea operatorilor economici desfasurata in spatii inchise in urmatoarele domenii: activitati in piscine, locuri de joaca si sali de jocuri;

In situatia in care activitatea operatorilor economici este restrictionata sau inchisa, se permite prepararea hranei si comercializarea produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice care nu se consuma in spatiile respective;

In situatia in care activitatea operatorilor economici este restrictionata sau inchisa, se permite prepararea hranei si comercializarea produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice care nu se consuma in spatiile respective;

Contexpert Consulting

Departament Salarizare