Noutati / Publicatii

 

MODIFICARI ALE CODULUI MUNCII SI CODULUI FISCAL

Sfarsitul anului 2020 a adus modificari asupra Codului Muncii prin publicarea Legii nr. 298/2020 si asupra Codului Fiscal prin publicarea Legii nr. 296/2020.

Forma aplicabila in anul 2021 este detaliata in continuare.

            MODIFICARI ALE CODULUI MUNCII

S-a introdus un nou temei de suspendare contract individual de munca: Art. 52 alineatul (1) litera  f) „pe durata suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta potrivit art. 93 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.”

In cazul suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta potrivit art. 93 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, salariatii afectati de activitatea redusa sau intrerupta, care au contractul individual de munca suspendat, beneficiaza de o indemnizatie platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii starii de asediu sau starii de urgenta, dupa caz.

Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Codului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Pentru indemnizatie, impozitului pe venit se determina fara functie de baza si nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca.

Suplimentare indemnizatie

In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia poate fi suplimentata de angajator cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.

Cazuri specifice

Stagiu de cotizare

Perioada pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada suspendata.

In situatia in care stagiul de cotizare realizat este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.

Procedura solicitare sume

In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului aprobat prin ordin al Ministrului Muncii si Protectiei Sociale.

Documentele prevazute se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.  Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, iar plata indemnizatiei se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a acestor sume.

Alte prevederi

Angajatorii pot dispune gradual alte masuri pentru reducerea activitatii sau intreruperea activitatii, dupa caz. In situatia in care este adoptata de angajator masura suspendarii contractului individual de munca, inlocuind, in totalitate sau partial, masura reducerii programului saptamanal de lucru de la 5 la 4 zile, dispusa in conditiile art. 52 alin. (3), plata indemnizatiei este acordata numai de la data suspendarii contractului individual de munca in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) sau f).

Angajatorii nu pot desfiinta locurile de munca ocupate de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost suspendate in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) sau f), pe o perioada cel putin egala cu perioada suspendarii pentru care au beneficiat, pentru acesti salariati, de plata indemnizatiilor prevazute din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj.

Contraventie

Constituie contraventie desfiintarea locurilor de munca anterior trecerii perioadei cel putin egala cu perioada suspendarii si se sanctioneaza cu returnarea sumelor primite cu titlu de indemnizatie pentru posturile desfiintate.

         MODIFICARI ALE CODULUI FISCAL

     1. Acordarea de sume neimpozabile pentru telemunca

Se pot acorda sume neimpozabile angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern in limita unui plafon lunar de 400 lei, corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca.

Sumele vor fi acordate pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative.

Cheltuielile suportate de angajator aferente activitatii in regim de telemunca pentru salariatii care desfasoara activitatea in acest regim reprezinta cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal conform articolul 25 alineatul (21) din Codul Fiscal.

Daca sunt prevazute in contractele de munca sau in regulamentele interne, sumele acordate angajatilor

sunt venituri neimpozabile in intelesul impozitului pe venituri din salarii si asimilate salariilor (conform Art. 76  alineatul (4) litera w) din Codul Fiscal) si nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale (conform Art. 142 litera w) din Codul Fiscal).

     2.Neimpozitarea testarilor epidemiologice si/sau vaccinarilor angajatilor

Testarea epidemiologica si/sau vaccinarea angajatilor pentru impiedicarea raspandirii bolilor care pun in pericol sanatatea angajatilor si cea publica reprezinta venit neimpozabil in intelesul impozitului pe venituri din salarii si asimilate salariilor (conform Art. 76 alineatul (4) litera y) din Codul Fiscal) si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale (conform Art. 142 litera x) din Codul Fiscal).

Mentionam faptul ca incepand cu 26 octombrie 2020 prin Ordonanta de urgenta 181/2020 a fost introdusa in Codul Fiscal ca venit neimpozabil in intelesul impozitului pe venituri din salarii si asimilate salariilor (conform Art. 76  alineatul (4) litera v) din Codul Fiscal) si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale (conform Art. 142 litera v) din Codul Fiscal), contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/platitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, din initiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in scopul depistarii si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfasurarii activitatii in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada instituirii starii de urgenta sau de alerta.

   3.Decontarea cheltuielilor cu educatia timpurie pentru copiii angajatilor, aceste sume urmand sa fie recuperate din impozitul pe profit, din impozitul pe venturile din salarii, din TVA sau din accize.

Incepand cu 9 noiembrie 2020 prin intermediul Legii 239/2020 s-au introdus in Codul Fiscal cheltuielile privind functionarea unitatilor de educatie timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie (0-6 ani) aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, la cheltuieli nedeductibile, dar contribuabilii care efectueaza cheltuieli cu educatia timpurie scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educatia timpurie, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul in care suma depaseste impozitul pe profit datorat, diferenta va fi scazuta, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate.

Sumele platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor sunt venituri neimpozabile in intelesul impozitului pe venituri din salarii si asimilate salariilor (conform Art. 76  alinetatul (4) litera x) din Codul Fiscal).

Incepand cu 1 ianuarie 2021 sumele platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale (conform Art. 142 litera z) din Codul Fiscal).

    4.Modificari prevederi speciale pentru domeniul constructiilor

Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021 cota de contributii de asigurari sociale devine 21.25% si exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se aplica pentru pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, de la angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii fara a fi conditionate de existenta unui contract de munca incheiat.

Prevederea se aplica pana la data de 31 decembrie 2028.

    5.Clarificari ajutoare acordate de angajatori

Sunt considerate venituri neimpozabile si nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihna, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Cadourile in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori angajatilor nu sunt cuprinse in baza de calcul al contributiei in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 150 lei:

(i) cadouri oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;

(ii) cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie;

(iii) cadouri oferite salariatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, nu se cuprinde in baza de calcul, in masura in care valoarea totala a acestora intr-un an fiscal nu depaseste nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.

    6.Introducere prevederi cu privire la avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti

In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:

a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;

b) platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 82.

Contexpert Consulting

Departament Salarizare