Noutati / Publicatii

 

INFORMARE LEGISLATIVA

Prezenta informare contine detalii cu privire la modificarile Codului Muncii, publicate recent:


I. Eliminarea prevederilor speciale aplicabile angajatorilor microintreprinderilor cu pana la 9 salariati;
II. Modificarea contractului individual de munca;
III. Reglementarea concediului de ingrijitor;
IV. Reglementarea absentarii salariatului de la locul de munca in cazul situatiilor neprevazute;
V. Prevederi suplimentare referitoare la drepturile salariatilor;
VI. Modificarea Regulamentui intern;
VII. Completarea obligatiilor angajatorilor in cazul raporturilor juridice de munca neintemeiate pe un contract individual de munca.

 

I. ELIMINAREA PREVEDERILOR SPECIALE APLICABILE ANGAJATORILOR MICROINTREPRINDERILOR CU PANA LA 9 SALARIATI
Prin intrarea in vigoare a Legii nr. 275/2022 au fost respinse prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2021 astfel ca doar in perioada 06 mai 2021 – 05 octombrie 2022 a fost posibil ca microintreprinderile cu pana la 9 salariati care realizau o cifra de afaceri anuala neta sau detineau active totale de pana la 2 milioane euro sa nu intocmeasca pentru salariati fise de post, Regulament intern si sa tina evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia.

Concluzie
Toate intreprinderile, indiferent de numarul de salariati, de cifra de afaceri si de activele totale, sunt obligate sa intocmeasca fisele de post in scris, sa realizeze Regulamentul intern si sa tina la fiecare loc de munca pontajul (evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat) si condica (evidenta orelor de incepere si de sfarsit ale programului de lucru).

II. MODIFICAREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA
Prin intermediul Legii nr. 283/2022 au fost introduse noi elemente ce trebuie aduse la cunostinta salariatului si ce trebuie incluse in contractele individuale de munca:
– modul de decontare sau asigurare a cheltuielilor intre locurile de munca ale angajatorului in cazul salariatilor mobili;
– evidentierea separata a altor elemente constitutive ale veniturilor salariale;
– periodicitatea platii salariului;
– metoda de plata a salariului;
– conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare;
– modalitatile de organizare a muncii in schimburi, daca este cazul;
– conditiile perioadei de proba;
– suportarea de catre angajator a asigurarii medicale private, a contributiilor suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a salariatului, in conditiile legii, precum si acordarea, din initiativa angajatorului, a oricaror alte drepturi, atunci cand acestea constituie avantaje in bani acordate sau platite de angajator salariatului ca urmare a activitatii profesionale a acestuia, dupa caz.


Salariatii mai trebuie a fi informati despre:
– procedurile privind utilizarea semnaturii electronice, semnaturii electronice avansate si semnaturii electronice calificate;
– dreptul si conditiile privind formarea profesionala oferita de angajator;
– indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului.

Inspectia Muncii va pune la dispozitia angajatilor si a angajatorilor modelul-cadru al contractului individual de munca, stabilit prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, prin publicarea pe site-ul institutiei in termen de 30 de zile de la data publicarii Legii nr. 283/2022.

Pentru salariatul care are raporturi de munca stabilite anterior datei de intrare in vigoare a legii nr. 28./2022, informatiile suplimentare privind conditiile aplicabile raportului de munca se comunica de catre angajator, la cerere, in maximum 30 de zile lucratoare de la data primirii solicitarii scrise a salariatului.

In situatia in care angajatorul nu informeaza salariatul cu privire la toate elementele prevazute de Codul Muncii, acesta poate sesiza Inspectia Muncii.


III. REGLEMENTAREA CONCEDIULUI DE INGRIJITOR
Legea nr. 283/2022 a adus modificari Codului Muncii prin introducerea unui nou concediu, concediul de ingrijitor.

Angajatorul are obligatia acordarii concediului de ingrijitor salariatului in vederea oferirii de catre acesta de ingrijire sau sprijin personal unei rude (fiul, fiica, mama, tatal sau sotul/sotia) sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie cu salariatul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave, cu o durata de 5 zile lucratoare intr-un an calendaristic, la solicitarea scrisa a salariatului.
Perioada concediului de ingrijitor nu se include in durata concediului de odihna anual si constituie vechime in munca si in specialitate.

Neacordarea concediului de ingrijitor salariatilor care indeplinesc conditiile prevazute de lege se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei.

Intr-un ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii ce urmeaza sa fie publicat vor fi prevazute problemele medicale grave, precum si conditiile pentru acordarea concediului de ingrijitor.

IV. REGLEMENTAREA ABSENTARII SALARIATULUI DE LA LOCUL DE MUNCA IN CAZUL SITUATIILOR NEPREVAZUTE
In Codul Muncii a fost reglementata posibilitatea ca salariatii sa absenteze de la locul de munca in cazul unor situatii neprevazute in urma publicarii Legii nr. 283/2022.

Salariatul are dreptul de a absenta de la locul de munca in situatii neprevazute, determinate de o situatie de urgenta familiala cauzata de boala sau de accident, care fac indispensabila prezenta imediata a salariatului, in conditiile informarii prealabile a angajatorului si cu recuperarea perioadei absentate pana la acoperirea integrala a duratei normale a programului de lucru a salariatului.

Absentarea de la locul de munca nu poate avea o durata mai mare de 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic.

Angajatorul si salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenta.


V. PREVEDERI SUPLIMENTARE REFERITOARE LA DREPTURILE SALARIATILOR
Legea nr. 283/2022 a introdus urmatoarele prevederi suplimentare:

• Salariatii au dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care le asigura conditii de munca mai favorabile daca au incheiat perioada de proba si au o vechime de cel putin 6 luni la acelasi angajator. Angajatorului este obligat sa raspunda motivat, in scris, in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii salariatului.

• Este interzisa stabilirea unei noi perioade de proba in cazul in care, in termen de 12 luni, intre aceleasi parti se incheie un nou contract individual de munca pentru aceeasi functie si cu aceleasi atributii.

• Angajatorul poate stabili programe individualizate de munca pentru toti salariatii, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durata limitata in timp.
Programele individualizate de munca presupun un mod de organizare flexibil a timpului de munca, mai exact posibilitatea salariatilor de adaptare a programului de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de munca la distanta sau a unor programe de munca cu timp redus de lucru.
Orice refuz al solicitarii angajatului trebuie motivat, in scris, de catre angajator, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii.

• Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care isi exercita acest drept.

• Angajatorul are obligatia acordarii concediului paternal la solicitarea scrisa a salariatului, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 210/1999.
Incalcarea obligatiei constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii, infractiune si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei

• La stabilirea duratei concediului de odihna anual, perioadele de incapacitate temporara de munca, cele aferente concediului de maternitate, concediului paternal, concediului de risc maternal, concediului pentru ingrijirea copilului bolnav, concediului de ingrijitor si perioada absentei de la locul de munca in situatii neprevazute ce se recupereaza se considera perioade de activitate prestata.

• Concedierea salariatilor nu poate fi dispusa pe durata efectuarii concediului paternal si a concediului de ingrijitor sau pe durata absentarii de la locul de munca in cazul situatiilor neprevazute in conditiile informarii prealabile a angajatorului si cu recuperarea perioadei absentate.

• Salariatii care considera ca au fost concediati pentru exercitarea unor drepturi prevazute in Codul Muncii (dreptul de a beneficia de concediu de ingrijitor, de a absenta in situatii neprevazute, de a beneficia de concediu paternal etc), pot solicita angajatorului sa prezinte, in scris, motivele pe care s-a fundamentat decizia privind concedierea.


VI. MODIFICAREA REGULAMENTUI INTERN
Legea nr. 283/2022 prevede faptul ca Regulamentul intern trebuie actualizat sa cuprinda reguli referitoare la preaviz si informatii cu privire la politica generala de formare a salariatilor, daca exista.

De asemenea, se mai aduc clarificari cu privire la modalitatea de informare a salariatilor cu privire la Regulament: angajatorul are obligatia de a aduce la cunostinta fiecarui salariat prevederile regulamentului intern, in prima zi de lucru, si de a face dovada indeplinirii acestei obligatii. Aducerea la cunostinta salariatilor a prevederilor regulamentului intern se poate realiza pe suport hartie sau in format electronic, cu conditia ca, in acest din urma caz, documentul sa fie accesibil salariatului si sa poata fi stocat si printat de catre acesta.

Orice modificare ce intervine in continutul regulamentului intern este supusa procedurilor de informare, regulamentul intern isi produce efectele fata de salariat de la momentul luarii la cunostinta a acestuia.

Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului.

VII. COMPLETAREA OBLIGATIILOR ANGAJATORILOR IN CAZUL RAPORTURILOR JURIDICE DE MUNCA NEINTEMEIATE PE UN CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA
Conform Legii nr 283/2022 in cazul raporturilor juridice de munca neintemeiate pe un contract individual de munca, reglementate prin legi speciale, angajatorul are obligatia de a comunica in scris persoanei care isi desfasoara activitatea in cadrul respectivului raport de munca cel putin urmatoarele:
a) identitatea partilor raportului de munca;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea desfasurarii activitatii in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) unul din urmatoarele elemente, la alegerea angajatorului:
(i) denumirea, gradul, felul muncii sau categoria activitatii profesionale pentru care este angajata persoana;
(ii) o scurta caracterizare sau descriere a muncii;
e) data de la care incepe raportul de munca;
f) in cazul unui raport de munca pe durata determinata, data la care inceteaza sau durata preconizata a acestuia;
g) durata si conditiile perioadei de proba, daca exista;
h) dreptul si conditiile privind formarea profesionala oferita de angajator;
i) durata concediului de odihna platit;
j) procedura si conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k) drepturile salariale, cu mentionarea elementelor componente, daca sunt aplicabile alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, mentionate separat, periodicitatea platii acestora si metoda de plata;
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi;
m) contractul colectiv de munca sau acordul colectiv de munca aplicabil, daca exista;
n) asigurare medicala privata, contributii suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a persoanei suportate de angajator, in conditiile legii, precum si orice alte beneficii sociale, acordate din initiativa angajatorului, atunci cand acestea constituie avantaje in bani sau in natura acordate sau platite de angajator persoanei ca urmare a activitatii profesionale a acesteia, dupa caz.

Informatiile pot fi comunicate sub forma unuia sau mai multor documente si se transmit pe suport hartie sau in format electronic, cu conditia ca, in acest din urma caz, informatiile sa fie accesibile persoanei care isi desfasoara activitatea in cadrul respectivului raport de munca, sa poata fi stocate si printate de catre acesta, iar angajatorul sa pastreze dovada transmiterii sau a primirii lor.

Exceptie
Prevederile nu se aplica raporturilor juridice de munca neintemeiate pe un contract individual de munca, reglementate prin legi speciale, cu o durata a timpului de munca prestabilita si efectiv lucrata de cel mult trei ore pe saptamana, calculate ca medie intr-o perioada de referinta de patru saptamani consecutive. La calcularea mediei de trei ore se ia in considerare timpul lucrat pentru toti angajatorii care fac parte din aceeasi intreprindere sau acelasi grup de intreprinderi, astfel cum este definit de art. 6 pct. 2 din Legea nr. 217/2005 privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Contexpert Consulting
Departament Salarizare