Noutati / Publicatii

 

Cum sa faci bani din TVA-ul intracomunitar

Firmele care au cheltuieli in strainatate au dreptul sa ceara rambursarea taxei pe valoarea adaugata

Chiar daca Romania incepe sa aiba vechime ca stat comunitar, sunt o serie de prevederi legale existente la nivelul Uniunii Europene care nu sunt cunoscute in tara noastra. Din aceasta categorie face parte si Directiva a 8-a a CE, care stipuleaza ca toate statele membre au obligatia de a rambursa TVA firmelor rezidente in alte tari din UE. Sumele pe care o persoana juridica inregistrata ca platitoare de TVA le poate obtine folosindu-se de aceasta prevedere legala nu sunt de neglijat, putand ajunge la zeci sau chiar sute de mii de euro.

Statisticile la nivelul Uniunii Europene arata ca peste 75% din societatile care activeaza in aceasta zona nu solicita rambursarea TVA-ului intracomunitar. Silvana Dobos, Business Development Manager al TaxBack Romania, a declarat pentru SFin ca principalele cauze care stau la baza acestui fenomen sunt lipsa de informare, complexitatea procedurii si lipsa de expertiza in legislatia fiscala internationala. „Paradoxal, desi rambursarea TVA-ului extern nu mai este o noutate, foarte multe societati continua sa nu-si revendice acest drept. in climatul economic actual, este o modalitate optima de a reduce cheltuielile cu deplasarile externe cu pana la 25% si mai ales de a fluidiza fluxul de numerar. In ceea ce priveste perioada de timp in care o persoana juridica poate intra in posesia acestor bani, este foarte important de stiut ca inainte de 2011 fiecare tara avea un termen de procesare diferit, care varia de la 3 la peste 18 luni. De la 1 ianuarie anul curent, Uniunea Europeana a impus un termen unic de rambursare pentru toate statele membre, respectiv maximum patru luni de la depunerea dosarului. In cazul in care o tara nu respecta acest termen, este obligata sa plateasca penalitati solicitantului”, a precizat Silvana Dobos.

Care sunt cheltuielile eligibile

Directiva a 8-a a CE prevede ca orice persoana juridica, inregistrata ca platitoare de TVA, cu rezidenta intr-un stat membru poate beneficia de acest drept. Se poate revendica TVA-ul platit in alta tara UE pentru combustibil, inchirierea de mijloace de transport, servicii de cazare, servicii de restaurant sau catering, acces la targuri sau expozitii, cheltuieli pentru achizitionarea de diverse produse, inclusiv produse de lux si altele. Toate statele comunitaree sunt obligate sa aiba proceduri privind restituirea TVA-ului platit pe teritoriul lor de catre persoanele impozabile rezidente in Uniunea Europeana. Practic, pentru orice achizitii efectuate in oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene pentru care s-au primit facturi cu TVA, persoanele impozabile inregistrate in Romania pot solicita rambursarea TVA-ului platit. in plus, tara noastra are incheiate acorduri de rambursare si cu Elvetia si cu Turcia, potrivit acestor intelegeri romanii putand solicita recuperarea TVA-ului achitat in statele respective. In acest caz insa, procedura de rambursare este ceva mai greoaie, persoana din Romania fiind obligata sa isi desemneze un reprezentant fiscal in Elvetia sau Turcia care sa se ocupe de toata procedura legala.

Cum se procedeaza

Societatile comerciale care solicita rambursarea acestei taxe pe teritoriul UE au la indemana doua solutii: fie apeleaza la o firma de „recuperatori de TVA” , fie depun o cerere-tip pe adresa electronica a ANAF. In primul caz, o echipa de specialisti se va ocupa de tot dosarul, in schimbul unui comision care poate ajunge la 10-15% din suma rambursata. In ceea ce priveste varianta a doua, Sorin Istrate, managing partner Contexpert, a explicat pentru SFin care sunt pasii care trebuie urmati.

Pentru recuperarea TVA-ului platit in statele membre ale Uniunii Europene, persoanele impozabile din Romania, atat firmele care sunt inregistrate in scopuri de TVA, cat si persoanele fizice care sunt platitoare de TVA, trebuie sa depuna o cerere de rambursare (formular 318) care va fi adresata statului membru din care se solicita restituirea TVA-ului. Alaturi de cerere, conform listei de preferinte a statelor respective, trebuie sa se ataseze si copii ale facturilor a caror baza de impozitare a TVA-ului este de cel putin 1.000 de euro sau echivalentul in moneda nationala. In cazul documentelor de achizitionare a combustibilului se vor atasa copii de pe facturile a caror baza de impozitare pentru TVA este de cel putin 250 de euro sau echivalentul in moneda nationala. Aceasta cerere, impreuna cu documentele atasate, se poate depune pana cel tarziu la data de 30 septembrie a anului urmator celui pentru care se solicita rambursarea TVA-ului. Daca cererea se depune pentru un an intreg, atunci suma minima ce poate fi solicitata la rambursare este de 50 de euro”, a precizat Sorin Istrate.

Cei interesati au posibilitatea de a depune cererea de rambursare si pentru anul in curs, insa perioada pentru care pot solicita restituirea banilor trebuie sa fie de cel putin 3 luni, iar suma revendicata trebuie sa fie de cel putin 400 de euro. „Cererea de rambursare se completeaza si se depune in format electronic pe site-ul ANAF care, dupa ce va efectua cateva verificari prealabile, va inainta, tot pe cale electronica, solicitarea de rambursare statului membru caruia ii este destinata. Atentie insa, intrucat cererea se depune in format electronic, solicitantul trebuie sa verifice in mod obligatoriu, pe site-ul ANAF, statusul acesteia la cateva zile dupa depunere. Aceasta verificare este necesara deoarece, in urma analizei prealabile, autoritatile fiscale din Romania pot ajunge la concluzia ca solicitarea nu a fost corespunzator intocmita si o pot respinge in vederea completarii. Momentan, chiar daca in cerere se trec si datele de contact ale solicitantului, inclusiv o adresa de e-mail, autoritatile fiscale din tara noastra nu trimit vreo informare contribuabilului referitor la eventualele inadvertente identificate si nici vreo solicitare de completare a documentatiei sau de retransmitere a acesteia. Astfel, in cazul in care contribuabilul care a depus cererea nu a verificat in timp util statusul acesteia si nu a facut modificarile care se impun, este posibil sa piarda dreptul de a solicita rambursarea TVA-ului platit in alte state membre UE ca urmare a depasirii termenului-limita de depunere a cererii. Practic, cererea de rambursare se considera depusa abia in momentul in care autoritatile fiscale din Romania comunica solicitarea autoritatilor fiscale din statul membru de rambursare, si nu in momentul in care contribuabilul din Romania a incarcat cererea pe site-ul ANAF”, a declarat reprezentantul Contexpert.

Ce spune legislatia

Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA) este un impozit guvernamental aplicat automat la o serie de bunuri si servicii furnizate pe teritoriul unei tari. incercand sa incurajeze comertul international, Consiliul Europei a adoptat Directiva a 8-a (79/1072/EEC) care permite societatilor comerciale sa revendice TVA-ul din alte state membre UE. Cheltuielile pentru care se poate solicita rambursarea acestei taxe difera in functie de tara. Printre cele mai importante se numara: motorina, benzina, taxele de drum, reparatiile, piesele de schimb, taxele de conferinta, targ sau expozitie, cazarea la hotel, chitantele de la restaurant sau cheltuieli de protocol etc. In tara noastra, rambursarea de TVA intracomunitar este reglementata prin HG 1620/2009, care permite firmelor rezidente in Romania sa revendice taxa pe cale electronica, prin depunerea documentatiei cerute pe site-ul ANAF.

 Autor: Stefania Enache