Noutati / Publicatii

 

Codul de TVA, greu de primit

Dupa schimbarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA, de la 1 februarie, pana la 30 aprilie, 4.527 de societati au fost inregistrate, iar 2.515 au fost refuzate.

Conform datelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, 2.515 agenti economici nu au reusit sa indeplineasca criteriile aplicatiei informatice, fiind exclusi automat sau in urma verificarilor Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF) care au avut loc dupa ce aplicatia informatica i-a situat in categoria de risc mediu. Dintre acestia 2.111 sunt societati nou infiintate, iar 404 au fost respinse in urma operatiunii de reinregistrare.

Din cele 4.527 de societati inregistrate,1.063 au fost incadrate in categoria de risc mediu si au obtinut aprobarea dupa interviul cu reprezentantii ANAF.

Numarul firmelor inregistrate a scazut la jumatate fata de aceeasi perioasa a anului trecut, cand au fost acceptate10.061 de societati.

Procedura de inregistrare in scopuri de TVA s-a modificat de la 1 februarie prin ordinul 112/2015 si are cinci pasi, ultimii doi nefiind obligatorii (in functie de decizie):

Analiza cererii constata daca solicitantul prezinta sau nu risc fiscal mic/mediu/ridicat, controlul antifrauda urmand sa se faca la societatile care prezinta risc fiscal ridicat.

Cererea de inregistrare este verificata cu o aplicatia informatica, insa procedura este complet netransparenta. Nu are criterii si un punctaj atasat. Prin urmare, atunci cand completeaza cererea, dar si cand primesc raspunsul negativ sau invitatia la interviu, companiile sunt nevoite sa presupuna sau sa anticipeze motivele situatiei si eventualele cerinte noi. Sfatul nostru pentru societati este sa apeleze la profesionisti cu experienta care pot descalci “hatisul birocratic” al fiscului.

Mai mult, in cazul celor refuzati, ANAF transmite ca “dupa remedierea situatiei care a condus la respingerea cererii (…) persoana impozabila poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA, prin depunerea unei noi cereri”. Evident ca, fara prezentarea motivelor care au dus la respingere, companiile nu stiu ce ar trebui sa remedieze.

Exemple de motive pentru respingere: administratorul nu are venituri in Romania (in fapt este normal, de vreme ce solicitarea este tocmai pentru deschiderea unui business in Romania) sau compania nu are angajati (de asemenea, firesc, din moment ce este abia infiintata).

Ce se intampla la interviu?

Daca riscul este mic/mediu, atunci ANAF trimite o invitatie pentru interviu si cere noi documente. In urma discutiei, ANAF poate decide aprobarea/respingerea cererii sau declansarea unui control antifrauda.

In cazul in care este decis un interviu, ANAF cere noi documente. Lista poate fi foarte lunga si poate include: diploma de studii a administratorului, dovada veniturilor administratorului din anul anterior, planul de afaceri in original, contractele cu clientii/furnizorii, contractele de munca si extrase din REVISAL, daca acestea exista, nota explicativa privind intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.

Trebuie remarcat ca exista situatii in care, desi exista buna credinta, unele documente nu pot fi efectiv puse la dispozitia ANAF din motive obiective.

Evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitate: Declaratia 088

Asa cum observam la aparitia noii proceduri de inregistrare, punctul nevralgic al procedurii este Declaratia 088 „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA” aprobata prin OP ANAF nr. 112/2015.

In baza acesteia, este analizata intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice cu ajutorul unei aplicatii informatice.

Declaratia 088 contine nu mai putin de 18 intrebari, unele fiind cel putin discutabile.

De exemplu, intrebarile vizeaza daca:

Atentie! Declaratia 088 trebuie depusa si daca societatea isi schimba sediul social sau/si asociatii/ administratorii. Practic ANAF face o reverificare a criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA care poate duce la anularea codului de TVA. Toate detaliile privind aceasta procedura se regasesc in Ordinul ANAF 19/2015.

 

Alte stiri din categoria Noutati legislative:

Registrul Comertului va oferi gratuit o serie de informatii despre firme. Noi conditii privind inregistrarea si dizolvarea

Impozitul forfetar se intoarce

 

Alte articole din categoria Ultimele stiri:

Informare: Abrogarea articolului care excepteaza profesiile libere si drepturile de autor de la reincadrarea ca activitati dependente nu a mai fost inclusa in HG publicata azi in MO

Codul de TVA, greu de primit

 

Dintre serviciile Contexpert:

Inregistrare in scop TVA

Expertiza contabila

Salarizare

Inventariere