Noutati / Publicatii

 

Anumite companii trebuie sa aiba pregatit dosarul preturilor de transfer in aceasta perioada. Controalele ANAF din domeniu, intensificate

Companiile incadrate in randul marilor contribuabili, care au tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala peste anumite praguri, au obligatia de a intocmi anual dosarul preturilor de transfer. Termenul de finalizare a dosarului pentru anul precedent a fost acelasi cu cel pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit, respectiv 25 martie 2019 pentru cei care au anul fiscal acelasi ca si anul calendaristic. De altfel, controalele pe preturi de transfer au devenit din ce in ce mai numeroase si mai complexe, iar anul in curs aduce o intensificare a verificarilor desfasurate de ANAF in aceasta directie.

Intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie in cazul marilor contribuabili, in anumite conditii. Data limita pentru intocmirea dosarului pentru anul 2018 a fost 25 martie, atunci cand a fost si termenul pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit.

Concret, obligatia revine companiilor incadrate ca mari contribuabili, ce au tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare dintre pragurile de mai jos:

Dosarul preturilor de transfer poate fi cerut marilor contribuabili in timpul inspectiilor fiscale, dar si in afara acestora. Conform prevederilor in vigoare, marii contribuabili care au realizat tranzactii peste pragurile mentionate mai sus trebuie sa prezinte dosarul in cel mult 10 zile calendaristice de la solicitarea acestuia de catre autoritati, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.

Cu alte cuvinte, marii contribuabili care indeplinesc conditiile de mai sus se pot astepta oricand, de joi, 4 aprilie incepand, sa li se solicite dosarul preturilor de transfer, avand 10 zile calendaristice la dispozitie din momentul solicitarii pentru a-l prezenta autoritatilor fiscale.

In cazul firmelor incadrate in randul contribuabililor mici si mijlocii, dar si al marilor contribuabili care nu au depasit pragurile mentionate mai sus, ANAF poate cere intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer numai in cadrul unei inspectii fiscale daca acestea desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala mai mare sau egala cu urmatoarele praguri:

In cazul dosarului intocmit la solicitarea ANAF de catre contribuabilii mentionati mai sus, termenul pentru prezentarea acestuia este cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la cerere, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. Practic, termenul maxim in care va trebui pregatit acest dosar poate fi de cel mult 90 de zile calendaristice, termen care, de cele mai multe ori este insuficient pentru pregatirea unui dosar care sa fie in conformitate cu cerintele legale si care sa fie bine documentat.

De altfel, anul 2019 aduce o intensificare a controalelor pe domeniul preturilor de transfer, verificarile in acest sens fiind din ce in ce mai dese si mai complexe. La nivelul ANAF urmeaza sa fie pregatite analize privind profitabilitatea pe diverse industrii si, contribuabilii care nu se vor incadra in pragurile de profitabilitate, vor urma sa fie supusi inspectiilor fiscale, inspectii care vor avea ca subiect si verificarea tranzactiilor cu afiliatii.

Mai mult decat atat, raportarea Country by Country (CbC report) va aduce un plus de informatii autoritatilor fiscale cu privire la pozitia fiscala comparativa si alti indicatori financiari pentru compeniile membre  ale unui grup cu cifra de afaceri consolidata de peste 750 milioane euro, prin acest instrument autoritatile fiscale putand identifica daca o societate din cadrul grupului inregistreaza pierderi, in timp ce alte companii ale grupului inregistreaza profit si, prin urmare, pot decide demararea unei inspectii fiscale la acei contribuabili. Acest raport a fost introdus prin Directiva 2016/16/UE al carei text a fost transpus si in legislatia nationala si are scopul de a ajuta autoritatile fiscale sa efectueze o evaluare a riscului pe care il comporta o anumita entitate prin compararea cu usurinta a indicatorilor financiari ai acesteia cu indicatorii financiari ai celorlalte entitati din cadrul grupului.

Prin urmare, devine din ce ce in ce mai necesar ca cei care deruleaza tranzactii cu afiliatii sa testeze daca acestea respecta principiul pretului de piata, aceasta analiza fiind recomandabil sa fie efectuata chiar inainte de implementarea tranzactiei respective la nivel de grup pentru a preveni, de cele mai multe ori, ajustarile ulterioare.

Asa cum se poate observa, domeniul preturilor de transfer devine un sbiect de interes pentru autoritatile fiscale si firmele trebuie sa fie din ce in ce mai pregatite sa faca fata contoalelor ANAF in acest domeniu. Experienta Contexpert in domeniul preturilor de transfer va poate asigura pregatirea corecta a documentatiei pe preturi de transfer si sustinerea acesteia pe parcursul unui control fiscal.