Noutati / Publicatii

 

ACORDAREA DE ZILE LIBERE PENTRU PARINTI IN VEDEREA SUPRAVEGHERII COPIILOR CE INVATA IN SCENARIILE 2 SI 3

Incepand cu 27 octombrie 2020, data de intrare in vigoare a Ordonantei de urgenta nr. 182/2020, parintii ce nu au optiunea de telemunca sau munca la domiciliu pot beneficia de zile libere platite in vederea supravegherii copiilor ce sunt inscrisi in unitati de invatamant in care activitatea didactica se desfasoara in scenariile 2 si 3, respectiv prezenta prin rotatie la scoala sau exclusiv online.

Numarul zilelor libere se acorda in functie de perioada prevazuta de hotararea comitetului judetean pentru situatii de urgenta/Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, iar masura se face pe perioada starii de alerta instituita potrivit Legii nr. 55/2020.

Anterior completarilor aduse de OUG nr. 182/2020, Ordonanta de urgenta nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 se putea aplica doar in cazul in care se descopera un focar covid, certificat de o ancheta epidemiologica.

O alta modificare a vizat completarea listei de beneficiari ai zilelor libere platite prin adaugarea parintelui sau reprezentantului legal ce are in ingrijire, supraveghere si intretinere unul sau mai multi copii scolarizati, cu boli cronice pentru care medicul de familie sau medicul specialist a emis adeverinte pentru realizarea educatiei la distanta.

BENEFICIARI

Nu pot beneficia de zilele libere pentru supravegherea copiilor:

 

CONDITII DE ACORDARE

Parintii au dreptul la zile libere platite, pe toata perioada in care se decide limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

si 

Atentie!

Angajatorul este obligat sa acorde zilele libere daca angajatul solicita acest drept in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta. Constituie contraventie nerespectarea prevederilor si angajatorul se sanctioneaza cu amenda intre 1.000 si 2.000 lei pentru fiecare persoana pentru care refuza acordarea zilelor libere, fara a depasi valoarea cumulata de 20.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se efectueaza de catre inspectorii de munca.

 

DURATA DE ACORDARE

In cazul focarului covid certificat de o ancheta epidemiologica zilele libere se acorda pe toata perioada de limitare sau suspendare a cursurilor in unitatea de invatamant sau a activitatii serviciilor de zi destinate persoanelor cu handicap, pe perioada starii de alerta si dupa incetarea acesteia, dar nu mai tarziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2020-2021.

In cazul scenariilor 2 si 3 numarul zilelor libere se acorda in functie de perioada prevazuta de hotararea comitetului judetean pentru situatii de urgenta/Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, iar masura se face pe perioada starii de alerta instituita potrivit Legii nr. 55/2020.

Atentie!

Zilele libere se acorda numai dupa aplicarea de catre angajator a reglementarilor legale in vigoare pentru desfasurarea activitatii prin telemunca sau munca la domiciliu, daca locul de munca al parintelui permite acest lucru.

DOCUMENTE NECESARE

Documentele necesare acordarii zilelor libere pentru supravegherea copiilor:

          1.cererea scrisa a angajatului pentru acordarea de zile libere in vederea supravegherii copilul pentru respectiva perioada;

      2.copia a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor sau a documentului care atesta calitatea de beneficiar ce poate solicita zile libere

         3.copie a certificatului de incadrare in grad de handicap al copilului ori adultului in varsta de pana la 26 de ani (daca este cazul)

       4.declaratia pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni pentru perioada respectiva, ca nu are contractul de munca suspendat pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului si nu se afla in una dintre categoriile de persoane ce nu pot beneficia de zile libere pentru supravegherea copiilor

      5.o copie a adeverintei eliberata de medicul de familie/medicul specialist.parintilor ce au copii scolarizati cu boli cronice pentru realizarea educatiei in conditiile prevazute in anexa nr. 1 – Ghidul privind masurile sanitare si de protectie in unitatile de invatamant preuniversitar in perioada pandemiei COVID-19

Modelul cererii si al declaratiei a fost publicat prin Ordinul nr. 1375/2020 ce a intrat in vigoare incepand cu  13 septembrie 2020.

CONDITII SPECIALE

Angajatii sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala, angajatii din penitenciare si personalul din unitatile sanitare publice nu beneficiaza de zilele libere pentru supraveghere copii.

Fac exceptie familiile monoparentale, pentru care drepturile banesti aferente zilelor libere acordate se calculeaza si se platesc diferit.

In cazul in care ambii parinti isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile prevazute mai sus, doar unul dintre acestia are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale cuvenite, in cuantum de 75% din salariul de baza/salariul de functie/solda de functie corespunzatoare unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada prevazuta.

INDEMNIZATIA

Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste de catre angajator si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Mentiune: castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale este de 5429 lei, pentru anul 2020.

Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile prevazute de Codul fiscal.

DECONTAREA INDEMNIZATIEI

Angajatorii pot cere decontarea sumelor reprezentand indemnizatia bruta aferenta zilelor libere.

Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizatiei, angajatorul depune cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, dupa caz, insotita de documente justificative privind indeplinirea conditiilor de decontare a indemnizatiei.

Procedura de decontare, documentele justificative si modelul acestora s-au stabilit prin Ordinul nr. 593/2020.

Cererea va fi insotita de urmatoarele documente justificative:

     a) lista angajatilor care au beneficiat de zilele libere, precum si indemnizatia acordata pe aceasta perioada, intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 2 din procedura aprobata prin Ordinul nr. 593/2020;

      b) copii de pe statele de plata si pontajele din care sa reiasa acordarea indemnizatiei pentru fiecare zi libera;

     c) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atesta ca lista contine persoanele care indeplinesc conditiile reglementate de ordonanta de urgenta, intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 3 din procedura aprobata prin Ordinul nr. 593/2020;

    d) dovada platii impozitului si contributiilor de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate, precum si a contributiei asiguratorie pentru munca aferente indemnizatiei pentru fiecare zi libera.

Cererea si documentele justificative se transmit electronic sau in format letric la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in cel mult 30 de zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei.

Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie se face in termen de 15 zile calendaristice de la data inregistrarii documentelor. In situatia identificarii unor inadvertente in documentele transmise si in situatia in care informatiile din documentele transmise sunt incomplete sau pe baza acestora nu se poate determina indeplinirea conditiilor legale, agentiile pentru ocuparea fortei de munca solicita angajatorilor clarificari scrise si/sau prezentarea de documente suplimentare. In acest caz termenul incepe de la data inregistrarii documentelor suplimentare.

 

Contexpert Consulting

Departament Salarizare