Noutati / Publicatii

 

Fiscul alunga investitorii: Birocratii decid cine are voie sa deschida afaceri in Romania

logo Capital

Investitii noi si tranzactii au fost blocate de ANAF. Afaceri sistate de criza si repornite acum sunt inghetate de o legislatie arbitrara: noua procedura privind codul de TVA. Din cauza birocratiei excesive care le da functionarilor puterea de a evalua intentia si capacitatea companiilor de a avea activitate, sume mari care ar putea intra in economie risca sa fie pierdute. 

Aceasta procedura administrativa este un nou exemplu dintr-o serie de hiper reglementari care fac parte din strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Sustinand ca lupta cu evaziunea, in loc sa tinteasca fraudele, ANAF impune o legislatie tot mai restrictiva sperand ca, astfel, le pune opreliste celor incorecti. Mai multe fronturi deschise recent – inregistrarea codului de TVA, tranzactiile cu firme inactive, inchiderea comerciantilor pentru diferente in casa de marcat – sufoca firmele cu bariere administrative. Daca acest mod de a trata companiile va continua, rezultatele se vor transmite, pe termen mediu, in toata economia: afaceri falimentate sau impiedicate sa intre pe piata, locuri de munca pierdute, venituri micsorate.

Operatiunea: Opriti inregistrarea platitorilor de TVA!

Companiile aflate la inceput de drum care vor sa investeasca au o perioada de cel putin unu sau doi ani pana cand ajung sa aiba venituri semnificative si profituri. In intervalul in care pun pe picioare business-ul trebuie sa se inregistreze ca platitori de TVA ca sa isi poate deduce cheltuielile si sa isi mentina, astfel, cash-flow-ul la nivelul stabilit in planul de investitii. Daca administratia fiscala refuza inregistrarea pentru TVA, trebuie sa suporte un cost suplimentar de 24% din suma planificata. Or, cate firme sunt dispuse sa aloce in plus un sfert fata de bugetul initial?

In ultimele doua luni, noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA a creat un blocaj administrativ fara precedent. Potrivit unor surse din administratia fiscala, procentul de cereri aprobate, din februarie, a fost de circa 20% din numarul de cereri, in Bucuresti.

Grila administratiei fiscale este atat de selectiva incat putine firme reusesc sa se inregistreze rapid. Majoritatea sunt fie refuzate, fara nicio explicatie, fie sunt chemate la interviuri cu o lista de documente destul de mare cat sa umple cel putin un biblioraft. Premisa de la care au plecat autoritatile cand au creat noua procedura este ca foarte multe firme cer codul de TVA pentru a face evaziune: incaseaza taxa, dar nu o mai varsa la buget. Mediul de afaceri crede, insa, ca ochiurile sitei atat de mici incat prea putine companii oneste se mai strecoara prin ele si apar situatii de-a dreptul absurde.

In plus, ca arbitrariul sa fie total, procedura este netransparenta, administratia luand deciziile fara sa comunice cauzele respingerii sau criteriile dupa care face evaluarea.

Ce contine procedura?

Fiscul verifica “intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice” si cere o lista de documente prevazute in declaratia 088. Informatiile sunt prelucrate cu o aplicatie informatica care genereaza raspunsul: aprobat, respins sau risc fiscal scazut/mediu/ridicat. In acest ultim caz, administratorul companiei este invitat pentru o discutie la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).

Companiile respinse primesc raspunsul “din constatarile organului fiscal rezulta ca persoana impozabila – societate infiintata potrivit Legii 31/1990 – nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitatea economica”.

“Noua procedura risca sa le puna obstacole afacerilor corecte desi intentia autoritatilor este sa combata evaziunea fiscala. Principala problema, in afara de selectia foarte severa, este ca procedura este complet netransparenta. Nu are criterii si un punctaj atasat. Prin urmare, atunci cand completeaza cererea, dar si cand primesc raspunsul negativ sau invitatia la interviu, companiile sunt nevoite sa presupuna sau sa anticipeze motivele situatiei si eventualele cerinte noi”, spune Andreea Steinhart, partener Contexpert.

Daca riscul este scazut sau mediu, ANAF trimite o invitatie pentru interviu si cere noi documente. In urma discutiei, cererea este aprobata, respinsa sau este inceput un control antifrauda.

“In cazul in care este decis un interviu, ANAF cere noi documente. Lista poate fi foarte lunga si poate include: diploma de studii a administratorului, dovada veniturilor administratorului din anul anterior, planul de afaceri in original, contractele cu clientii/furnizorii, contractele de munca si extrase din REVISAL, daca acestea exista, nota explicativa privind intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice Trebuie remarcat ca exista situatii in care, desi exista buna credinta, unele documente nu pot fi efectiv puse la dispozitia ANAF din motive obiective”, explica Andreea Steinhart.

Mai mult, in cazul celor refuzati, ANAF transmite ca “dupa remedierea situatiei care a condus la respingerea cererii (…) persoana impozabila poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA, prin depunerea unei noi cereri”. “Evident ca, fara prezentarea motivelor care au dus la respingere, companiile nu stiu ce ar trebui sa remedieze”, precizeaza Andreea Steinhart.

„ Inca de la momentul zero al unei afaceri, apar blocaje administrative si intrebari fara raspuns. Practic, in acest moment, un investitor nu poate sti daca firma lui se va putea inregistra in scopuri de TVA pentru a derula afacerea planuita. Motivul este ca pana in prezent nu au fost publicate, si nici nu este clar daca vor fi publicate, conditiile in baza carora inregistrarea de TVA se aproba sau se respinge. Or, ar fi normal ca investitorul sa poata sti, de exemplu, ce administrator sa aleaga pentru societatea pe care o infiinteaza, pentru ca, in functie de statutul sau istoricul acestuia, business-ul va putea opera sau nu conform bugetului”, afirma Izabela Stoicescu, Tax Senior Consultant TZ&A Tax.

Cum evalueaza fiscul?

Verificarea capacitatii si intentiei de a desfasura activitati economice este bazata pe declaratia 088 pe care o depune compania solicitanta. Formularul contine 18 intrebari si pentru fiecare raspuns trebuie atasate documente doveditoare.

“Punctul nevralgic al procedurii este Declaratia 088 care contine multe intrebari discutabile. Este greu de inteles cum poate evalua fiscul intentia si capacitatea de a desfasura activitatea in functie de studiile administratorului, de exemplu”, spune Andreea Steinhart.

“Este impetuos necesar ca aplicantii sa stie cu exactitate, in prealabil, care sunt conditiile pentru obtinerea unui cod de TVA, sau motivele unei eventuale respingeri. Principiul este reglementat in Codul de procedura fiscala: organul fiscal instiinteaza contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii potrivit legii fiscale. Or, un contribuabil nu poate sti nici daca are dreptul de a se inregistra in scopuri de TVA, nici care sunt obligatiile in situatia in care ar dori sa opteze pentru inregistrare”, spune Izabela Stoicescu.

Atentie la schimbari in firma

Procedura nu vizeaza doar firmele care cer pentru prima data codul de TVA. Schimbarea sediului social sau/si a asociatilor, administratorilor necesita depunerea declaratiei 088. Practic ANAF face o reverificare a criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA care poate duce la anularea codului. Prin urmare, orice tranzactie cu actiuni ar putea lasa compania fara codul de TVA.

In ultima instanta, companiile refuzate de fisc pot ajunge sa fie inregistrate atunci cand depasesc cifra de afaceri de 220 mii euro. De la acest plafon, inregistrarea este obligatorie, nu la cerere si nu se mai aplica noua procedura. Teoretic, sumele de TVA achitate furnizorilor anterior inregistrarii ar fi deductibile prin recunoasterea retroactiva a deductibilitatii dupa inregistrarea de TVA.

Studii de caz

Fiscul nu motiveaza refuzul sau invitatia la interviu. Exista multe situatii absurde, ca in exemplele de mai jos, relatate de surse din administratie:

Cazul 1: “Nu”!

O firma nou infiintata a primit raspuns negativ, evident fara nicio explicatie. Firma intentiona sa deruleze afaceri in domeniul imobiliar si urma sa investeasca circa trei milioane de euro. Potrivit surselor citate, cererea a fost respinsa pentru ca: administratorul nu era cetatean UE, insa era cetatean elvetian, administratorul nu a obtinut venituri in Romania (nefiind cetatean roman, avea venituri in tara de rezidenta), unul dintre asociati era asociat in cateva zeci de companii care fac parte dintr-un grup la nivel international desi doar trei dintre acestea sunt in Romania, dar nu sunt in insolventa si nu au datorii.

Cazul 2: “Poate!”

O firma nou infiintata a primit invitatie la interviu in care i s-au solicitat 12 documente suplimentare. Sursele citate au spus ca societatea are risc fiscal mediu pentru ca avea contract de servicii de contabilitate cu o firma care a omis sa precizeze ca are certificat digital pentru depunerea declaratiilor fiscale. Firma solicitanta avea asociati si administrator romani care au obtinut venituri Romania, cu puncte de lucru si sediu la care se desfasura activitatea, cu salariati etc.

Cum decurge procedura?

Procedura de inregistrare in scopuri de TVA are cinci pasi, ultimii doi nefiind obligatorii (in functie de decizie):

 

Ce vrea sa stie fiscul?

Fiscul decide acordarea codului de TVA pe baza declaratiei 088 care are 18 intrebari referitoare la: