
Comunicarea este absolut necesara daca vrem cu adevarat sa rezolvam conflictele la locul de munca. Desi este mult mai usor sa ignoram conflictul si sa ne prefacem ca nu se intampla nimic, trebuie sa fim constienti ca un conflict nerezolvat nu dispare, ci se adanceste.
Din pacate, multi oameni se tem de rezolvarea conflictelor, se simt amenintati pentru ca exista posibilitatea de a nu obtine ceea ce vor, daca cealalta parte castiga. Cum poate fi rezolvat un conflict astfel incat nimeni sa nu simta ca a pierdut?
1. Evalueaza importanta conflictului: analizeaza daca problema necesita o confruntare. Evalueaza, cat mai obiectiv posibil, gravitatea conflictului si urgenta cu care trebuie rezolvat.
2. Ia in considerare si cealalta persoana: e important sa te raportezi atat la pozitia lui in organizatie, cat si la relatia dintre voi doi. Evalueaza-i personalitatea, modul in care obisnuieste sa comunice, ce ii declanseaza stresul cat si modul in care abordeaza el conflictele. Afla care e miza acestui conflict pentru voi toti.
3. Stabileste o baza comuna a discutiei: elementele pozitive dintre voi pot forma o baza amicala. Vorbiti astfel, in primul rand, despre ce aveti in comun inainte sa discutati despre diferentele care cauzeaza conflictul.
4. Ramai la problema actuala: exista o tendinta de a scoate la iveala probleme din trecut si de a le integra in conflictul prezent. Nu proceda astfel, e un comportament contraproductiv.
5. Pastreaza-ti calmul si alege-ti cuvintele cu grija.
6. Cauta creativitatea: rezolvarea unui conflict nu inseamna mereu ca o parte renunta si cealalta castiga. Poate cea mai buna cale de rezolvare e sa va uniti fortele intr-un mod creativ. De ce sa nu inventati ceva nou? Poate ideea ta merita o medalie de argint si a colegului una de bronz, dar, impreuna, puteti genera o idee demna de medalia de aur. Acesta ar fi un adevarat castig atat pentru voi cat si pentru organizatie.
7. Recunoaste valoarea ambelor parti. Rezolvarea conflictului nu implica minimalizarea valorii cuiva sau excluderea acelei persoane, ci sa folosesti ce are fiecare mai bun de oferit pentru binele tuturor.