News / Publications

 

Inventarierea patrimoniului: Probleme practice si solutii pentru rezolvarea situatiilor intalnite in cadrul procesului de inventariere

Sorry, this entry is only available in Romanian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Legislatia in vigoare impune firmelor sa efectueze o inventariere a propriului patrimoniu la inceputul activititatii, dar si cel putin o data pe durata fiecarui exercitiu financiar incheiat. Cum de cele mai multe ori acesta corespunde cu anul calendaristic, inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii urmeaza sa se faca spre finalul anului in curs. In plus, inventarierea patrimoniului a devenit recent obligatorie si pentru a putea intocmi situatii financiare interimare, in baza carora se pot imparti trimestrial dividende.

Legea contabilitatii stabileste ca inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii trebuie sa se faca atat la inceputul activitatii entitatii, cat si in anumite momente bine stabilite, precum:

Avand in vedere ca se apropie sfarsitul de an, multe dintre companii trebuie sa faca inventarierea in perioada urmatoare.

In plus, inventarierea patrimoniului este acum obligatorie si pentru a putea intocmi situatii financiare interimare, in baza carora se pot imparti trimestrial dividende.

Concret, impartirea trimestriala a dividendelor a fost introdusa in iulie 2018 in legislatie, iar primul trimestru din care este posibila aceasta este al treilea al anului 2018, ceea ce inseamna ca, in baza situatiilor financiare interimare la 30 septembrie 2018, se poate imparti profitul aferent primelor trei trimestre ale anului.

Pentru a putea intocmi situatii financiare interimare, firmele sunt obligate sa faca o inventariere a patrimoniului propriu. Aceste situatii financiare se intocmesc pe baza balantei de verificare in care trebuie sa fie cuprinse si rezultatele inventarierii si, prin urmare, entitatea care repartizeaza dividende interimare va proceda la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii in conformitate cu cerintele legale.

Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea curenta.

Dupa inventarierea patrimoniului firmei si intocmirea situatiilor financiare interimare, adunarea generala a asociatilor/actionarilor aproba situatiile financiare interimare si decide daca se impart dividende, cat anume se imparte din profit si termenul pentru plata dividendelor. In continuare, situatiile financiare interimare se transmit in maximum 30 de zile de la aprobarea lor, urmand ca ulterior sa se faca plata efectiva a dividendelor interimare si a impozitului aferent acestui tip de venit, in cota de 5%.

Inventarierea patrimoniului se face de catre comisii de inventariere, numite prin decizie scrisa. Aceasta decizie de numire trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:

In cazul entitatilor cu un numar redus de salariati, inventarierea poate fi efectuata si de catre o singura persoana, iar atunci cand nu exista salariati, sarcina inventarierii revine administratorului societatii. Totusi, sarcina efectuarii inventarierii patrimoniului poate fi externalizata de catre administratorul firmei catre entitati prestatoare de astfel de servicii.

Potrivit legislatiei in vigoare, rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor constatate faptic si inscrise in listele de inventariere cu cele din evidenta tehnico-operativa (fisele de magazie) si din contabilitate. La stabilirea valorii de inventar a bunurilor se aplica principiul prudentei, potrivit caruia se tine seama de toate ajustarile de valoare datorate deprecierilor sau pierderilor de valoare.

Nerespectarea obligatiei de a efectua inventarierea patrimoniului este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenzi cuprinse intre 400 si 5.000 de lei, in conformitate cu prevederile din Legea contabilitatii.

Pentru ca inventarierea este un proces complex, care necesita un efort sustinut al angajatilor intr-o perioada scurta de timp, firmele se pot confrunta cu o serie de probleme. Din experienta noastra, principalele probleme intalnite intr-un proces de invenatariere atunci cand el este efectuat cu personal propriu sunt:

Experienta dobandita de Contexpert, inca de la infiintare, ca urmare a multitudinii de proiecte de inventariere efectuate pentru clientii nostri, a cunoasterii legislatiei din domeniu, a faptului ca avem o echipa tanara, cu studii de specialitate si dornică de a-si arata capabilitatile, ne recomanda ca fiind cu adevarat niste profesionisti la care puteti apela oricand cu incredere pentru servicii de inventariere pe tot teritoriul Romaniei.

Fiind un furnizor independent de astfel de servicii, noi diminuam pierderile pe care o companie le-ar putea avea de la un proces de inventariere la altul. Noi facem procedurile de inventariere sa fie mai eficiente folosind tehnologie de ultima generatie care ne permite sa customizam rapoarte speciale de inventariere create în functie de nevoile clientului.

In cazul in care va intrebati cum procedam in cazul unui proiect complex de inventariere, mai jos regasiti ce facem noi mai exact pentru eficientizarea procesului si pentru valorificarea corecta, de catre companie, a rezultatelor inventarierii:

In cazul in care doriti mai multe detalii despre ce putem face pentru dumnevoastra puteti sa ne contactati la adresa de e-mail office@contexpert.ro sau mircea.pascu@contexpert.ro si unul dintre consultantii nostri va vor contacta pentru a stabili o intalnire in cel mai scurt timp.