News / Publications

 

Care sunt modificarile fiscale pregatite de Guvern pentru 1 ianuarie 2018 si ce impact financiar au acestea asupra angajatorilor si angajatilor

Sorry, this entry is only available in Romanian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Care sunt modificarile fiscale pregatite de Guvern pentru 1 ianuarie 2018 si ce impact financiar au acestea asupra angajatorilor si angajatilor

O serie de modificari pregatite de Guvern pentru 1 ianuarie 2018 si care vizeaza cresterea plafonului pana la care o firma poate plati impozit pe veniturile microintreprinderilor, reorganizarea contributiilor sociale, impozit pe venit de 10% si majorarea salariului minim brut au fost anuntate in sedinta de saptamana trecuta, fiind incluse in doua proiecte de acte normative ce au nevoie de aprobarea Executivului pentru a se aplica.

Iata detalierea celor mai importante masuri pe care Guvernul vrea sa le implementeze de la 1 ianuarie 2018:

Concret, pragul pana la care o companie va putea aplica impozitarea pe veniturile microintreprinderilor va fi dublat, de la 500.000 de euro urmand sa ajunga la 1 milion de euro.

Aceasta inseamna ca firmele ce vor inregistra la final de an venituri intre jumatate de milion de euro si un milion de euro nu vor mai plati impozit pe profit, de 16%, ci impozit pe veniturile microintreprinderilor, fie de 1%, daca exista salariati, fie de 3%, daca nu exista nici macar un salariat.

Spre deosebire de reglementarile din prezent, in sfera impozitarii microintreprinderilor vor putea intra si companiile ce activeaza in domeniul bancar, al asigurarilor, pietei de capital sau jocurilor de noroc si care se incadreaza in noul plafon stabilit, de un milion de euro. Totodata, regimul de microintreprindere va fi aplicabil si celor care au venituri din consultanta ori management.

De asemenea, potrivit proiectului, va fi eliminata posibilitatea de a trece la aplicarea impozitului pe profit in cazul societatilor care au un capital social de minimum 45.000 de lei, ceea ce inseamna ca, cei care sunt in etapa de investitii si inregistreaza acum pierderi ori cei care au o profitabilitate mai mica de aproximativ 6% raportata la cifra de afaceri nu vor mai avea nicio parghie prin care sa evite plata acestui impozit.

O alta masura pregatita pentru inceputul anului viitor, prevazuta in programul de guvernare si inclusa acum in proiectul de OUG pentru modificarea Codului fiscal stabileste scaderea impozitului pe venitul persoanelor fizice de la 16% la 10%.

Astfel, un impozit pe venit in cota de 10% ar urma sa fie datorat si de persoanele ce obtin venituri din activitati independente, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), dar si de cei ce obtin venituri din salarii, chirii, pensii, activitati agricole sau investitii, cu exceptia veniturilor din dividende care se impoziteaza in continuare cu 5%.

Proiectul de act normativ aflat in dezbatere publica la Ministerul de Finante stabileste si injumatatirea numarului de contributii sociale.

Astfel, vor exista doar 3 contributii sociale obligatorii (in loc de 6 cate sunt acum) , dintre care 2 vor reveni in totalitate angajatilor. Este vorba despre contributia la pensii (CAS), ce va avea o cota de 25%, si contributia la sanatate (CASS), ce va fi in cota de 10%.

In acelasi timp, angajatorul va plati o singura contributie, respectiv contributia asiguratorie pentru munca, care insa va ingloba celelalte 4 contributii abrogate, si anume: contributia la somaj, contributia pentru concedii medicale, contributia pentru riscuri profesionale si contributia pentru creante salariale.

Potrivit proiectului de OUG, noua contributie, pe care ministrul finantelor publice o numea saptamana trecuta taxa de solidaritate, va avea o cota de 2,25%.

De la 1 ianuarie 2018 urmeaza sa se produca si majorarea salariului minim brut pe economie. Concret, vorbim de o crestere cu 450 de lei, de la 1.450 la 1.900 de lei.

Totusi, trebuie tinut cont ca o buna parte din majorarea brutului este justificata de trecerea CAS si CASS in sarcina salariatului. Practic, in acest moment, cheltuiala angajatorului pentru un salariu minim de 1.450 lei este de aproximativ 330 lei.

Conform programului de guvernare, salariul minim urma sa creasca la 2.000 de lei in 2018 si sa ajunga, pana in 2020, la 2.400 de lei.

Persoanele ce obtin venituri din activitati independente (PFA, titulari ai intreprinderilor individuale/familiale) si profesii liberale vor plati CAS si CASS la nivelul unui venit pe care si-l vor alege, dar care nu va putea fi mai mic decat nivelul salariului minim, ce ar urma sa fie de 1.900 de lei, asa cum am explicat mai sus.

Pe lista persoanele fizice exceptate de la plata contributiilor la pensii si sanatate se vor regasi cele ce au si calitatea de salariat, dar si pensionarii sau cei ce sunt asigurati intr-un sistem propriu de asigurari sociale, cum sunt avocatii.

Tot de la inceputul anului viitor ar urma sa scada si contributiile la pensii pentru conditii grele de munca. Astfel, pentru conditii deosebite de munca, contributia ar urma sa scada de la 31,3% la 29%, din care un procent de 25% va fi suportat de salariat, iar 4% de angajator.

In ceea ce priveste contributia pentru conditii speciale de munca, aceasta va scadea de la 36,3% la 33%, din care 25% va fi in sarcina salariatului, iar 8% in cea a angajatorului.

Totusi, aceste scaderi nu sunt in teremeni reali deoarece, in principiu, pentru a contracara diminuarea salariilor nete prin trecerea contributiilor in sarcina angajatilor, angajatorii vor majora salariile brute. Prin urmare, baza de impozitare la care se vor aplica aceste contributii va fi mult mai mare decat este in acest moment.

Nu in ultimul rand, proiectul de OUG al Ministerului de Finante stabileste ca vor putea beneficia de deduceri personale salariatii cu un salariu brut de pana in 3.600 de lei, fata de 3.000 de lei, asa cum e in prezent.

In ceea ii priveste pe salariatii cu un venit lunar brut mai mic de 1.950 de lei, (fata de 1.500 de lei, ca in prezent), deducerea personala va fi de 510 de lei, in crestere de la 300 de lei, daca respectivul salariat nu are persoane in intretinere.

Apoi, pentru fiecare persoana avuta in intretinere (sot, sotie, copii etc) se vor mai acorda 160 de lei in plus, fata de 100 de lei, cum este in prezent.

Mai departe, pentru cei cu venituri lunare brute intre 1.951 de lei și 3.600 de lei, inclusiv, deducerile personale vor fi degresive (vor descreste treptat) fata de cele amintite anterior.

Care va fi impactul acestor masuri asupra angajatorilor si salariatilor?

Desi aparent contributiile sociale si impozitul scad ca si procent, in cazul in care angajatorii aleg sa majoreze salariile angajatilor ca urmare a trecerii contributiilor sociale in sarcina acestora,  baza la care se vor aplica noile procente va fi majorata si, implicit, sumele incasate la buget cu titlul de contributii sociale vor fi mai mari. Reducerea impozitului de la 16% la 10% este menita sa contrabalanseze cresterea contributiilor, astfel incat valoarea neta a salariului sa nu fie afectata semnificativ. Totusi, pentru cei care sunt scutiti de la plata impozitului pe venit, cum sunt cei din IT sau cei care lucreaza pentru proiecte de cercetare-dezvoltare, angajatorii vor trebui fie sa gaseasca resurse de crestere a salariilor brute, fie vor primi salarii diminuate incepand cu 1 ianuarie 2018.

In cele ce urmeaza prezentam impactul asupra angajatului si angajatorului pentru mai multe situatii posibile, si anume*:

Cazul I. Angajat platit cu un salariu brut de 4.000 lei pe luna, pentru care angajatorul doreste sa pastreze acelasi cost total salarial

Pentru salariatii care nu beneficiaza de scutire de impozit pe venit, va fi inregistrata o crestere efectiva de 0.11% a salariului net. Mai exact, angajatul va incasa cu 3 lei in plus la salariu.

Angajatii din IT, cercetare  – dezvoltare sau persoanele cu handicap vor inregistra o scadere a salariului net cu 219 lei, adica cu 6.56% mai putin fata de cat incaseaza in prezent. Prin urmare, in conditiile in care angajatorul doreste sa pastreze acelasi salariu net pentru acesti angajati, acesta trebuie sa prevada o crestere a fondului de salarii incepand cu anul 2018.

 

  Situatia actuala 2017 Estimare 2018 Variatie 2018 fata de 2017 Situatia actuala 2017 (impozit 0) – IT, R&D, persoane cu hadicap Estimare 2018 (impozit 0) – IT, R&D, persoane cu hadicap Variatie 2018 fata de 2017
Salariu de baza brut   4,000   4,802 20.05%   4,000   4,802 20.05%
Contributii angajat   660   1,681 154.70%   660   1,681 154.70%
CAS 10.50% 420 25% 1,201   10.50% 420 25% 1,201  
CASS 5.50% 220 10% 480   5.50% 220 10% 480  
Somaj 0.50% 20       0.50% 20      
Baza impozabila   3,340   3,121     3,340   3,121  
Impozit pe venit 16.00% 534 10% 312   0.00% 0 0% 0  
Salariu net   2,806   2,809 0.11%   3,340   3,121 -6.56%
                     
Contributii angajator   910   108 -88.13%   910   108 -88.13%
CAS 15.80% 632       15.80% 632      
CASS 5.20% 208       5.20% 208      
Somaj 0.50% 20       0.50% 20      
Concedii medicale 0.85% 34       0.85% 34      
Accidente de munca 0.15% 6       0.15% 6      
Fondul de garantare / contributia asiguratorie 0.25% 10 2.25% 108   0.25% 10 2.25% 108  
                     
Total cost angajator   4,910   4,910 0.00%   4,910   4,910 0.00%

 


Cazul II. Angajat platit cu un salariu brut de 4.000 lei pe luna, pentru care angajatorul a decis sa nu majoreze salariul brut

In cazul in care angajatorul decide sa nu majoreze salariul brut al angajatului, impactul va fi semnificativ la nivelul salariatilor, acestia inregistrand scaderi ale veniturilor de aproximativ 16.6% fata de cat castiga in acest moment. In cazul persoanelor scutite de la plata impozitului pe venit, scaderea va fi de 22.16%. In acelasi timp, angajatorul va avea o scadere a costurilor salariale de 16.7% fata de costurile inregistrate in anul 2017.

Este de mentionat ca, in afara obligatiei de majorare a salariului minim de la 1.450 lei la 1.900 lei, guvernul nu poate impune angajatorilor obligatia de a majora salariile brute din acest moment astfel incat, la nivelul individului, sa nu existe un impact negativ. Prin urmare, trecerea contributiilor sociale in sarcina angajatului poate impacta semnificativ puterea de cumparare a acestuia si poate duce la dezechilibre semnificative in economie ca urmare a scaderii contributiilor colectate.

 

  Situatia actuala 2017 Estimare 2018 Variatie 2018 fata de 2017 Situatia actuala 2017 (impozit 0) – IT, R&D, persoane cu hadicap Estimare 2018 (impozit 0) – IT, R&D, persoane cu hadicap Variatie 2018 fata de 2017
Salariu de baza brut   4,000   4,000 0.00%   4,000   4,000 0.00%
Contributii angajat   660   1,400 112.12%   660   1,400 112.12%
CAS 10.50% 420 25% 1,000   10.50% 420 25% 1,000  
CASS 5.50% 220 10% 400   5.50% 220 10% 400  
Somaj 0.50% 20   0   0.50% 20   0  
Baza impozabila   3,340   2,600     3,340   2,600  
Impozit pe venit 16.00% 534 10% 260   0.00% 0 0% 0  
Salariu net   2,806   2,340 -16.61%   3,340   2,600 -22.16%
                     
Contributii angajator   910   90 -90.11%   910   90 -90.11%
CAS 15.80% 632       15.80% 632      
CASS 5.20% 208       5.20% 208      
Somaj 0.50% 20       0.50% 20      
Concedii medicale 0.85% 34       0.85% 34      
Accidente de munca 0.15% 6       0.15% 6      
Fondul de garantare / contributia asiguratorie 0.25% 10 2.25% 90   0.25% 10 2.25% 90  
                     
Total cost angajator   4,910   4,090 -16.70%   4,910   4,090 -16.70%

 

Cazul III. Impact ca urmare a cresterii salariului minim pe economie

Ca urmare a majorarii salariului minim pe economie, salariatii vor inregistra o crestere a salariului net cu 94 de lei, adica cu 9.27% fata de cat castiga in prezent. De asemenea, angajatorul va avea o crestere a costurilor salariale cu 9.16% fata de anul 2017.

  Situatia actuala 2017 Estimare 2018 Variatie 2018 fata de 2017
Salariu de baza brut   1,450   1,900 31.03%
Contributii angajat   239   665 177.95%
CAS 10.50% 152 25% 475  
CASS 5.50% 80 10% 190  
Somaj 0.50% 7      
Baza impozabila   1,211   1,235  
Impozit pe venit 16.00% 194 10% 124  
Salariu net   1,017   1,111 9.27%
           
Contributii angajator   330   43 -86.96%
CAS 15.80% 229      
CASS 5.20% 75      
Somaj 0.50% 7      
Concedii medicale 0.85% 12      
Accidente de munca 0.15% 2      
Fondul de garantare / contributia asiguratorie 0.25% 4 2.25% 43  
           
Total cost angajator   1,780   1,943 9.16%

 

*Nota: Pentru simplificare, in calculele prezentate nu s-a tinut cont de deducerile personale ce pot fi aplicate pentru salarii mai mici de 3.600 lei.