ANAF va pastra datele timp de 10 ani
Sorry, this entry is only available in Romanian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala are in plan sa pastreze un istoric al contribuabililor care nu mai sunt in evidenţa cazierului fiscal, pe o perioada de 10 ani, potrivit unui proiect de ordonanta publicat pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice.
Potrivit proiectului de act normativ, pana in acest moment nu exista reglementata obligativitatea organizarii unui astfel de istoric a celor care, au avut inscrise fapte sau situaţii in cazierul fiscal şi care au fost scosi din evidenţa cazierului fiscal. Informaţiile care se vor regasi in istoric vor fi folosite de catre ANAF, ori de cate ori este cazul, pentru a putea stabili comportamentul fiscal al persoanelor care, de exemplu, isi infiinteaza societati sau sunt numiti reprezentanţi legali ai societatilor. Istoricul va fi consultat de inspectorii fiscali pentru elaborarea analizelor de risc.
Certificatul de cazier fiscal este obligatoriu la infiinţarea societatilor, la autorizarea efectuarii unei activitati independente, la cesiunea ori instrainarea sub orice forma a partilor sociale sau a acţiunilor de catre noii asociati, acţionari sau membrii, precum si la numirea de noi reprezentanţi legali sau la cooptarea de noi asociati, actionari sau membrii cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati, acţionari sau membri.
Persoanele fizice si juridice straine care nu sunt inregistrate fiscal in Romania nu au obligatia sa prezinte certificatul de cazier fiscal. Este suficienta declaratia autentica pe propria raspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice.
Alte modificari propuse de proiect sunt:
- reglementarea distincta a atragerii raspunderii solidare(patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent;
- reglementarea inscrierii inactivitații fiscale a persoanei juridice sau a entitaţii fara personalitate juridica in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai acestora din perioada in care au aparut situaţiile de declarare a starii de inactivitate;
- reglementarea inscrierii inactivitatii fiscale in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali desemnați, in situația in care se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data inscrierii menţiunii in registrul comerţului sau in evidenţele autoritatilor si instituţiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane care nu au obligaţia inregistrarii la registrul comerţului;
- reglementarea scoaterii inactivitatii fiscale a persoanei juridice sau a entitaţii fara personalitate juridica din cazierul fiscal al reprezentantului legal, daca si-a pierdut aceasta calitate, dupa un an de la inscrierea mentiunilor privind schimbarea reprezentantului legal in registrul comerţului sau in evidenţele autoritatilor si instituţiilor publice, la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica, care nu se inregistreaza la registrul comerţului sau de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit;
- faptele sancţionate contravenţional cu avertisment nu se înscriu in cazierul fiscal;
- posibilitatea eliberarii certificatului de cazier fiscal de catre oricare dintre organele fiscale competente, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului, in prezenţa acestuia sau a reprezentantului legal.
O alta propunere vizeaza menţionarea distincta a organizării cazierului fiscal pentru contribuabilii care au savarsit fapte sanctionate de legea contabilitatii.
Sursa: mfinante.ro