Noutati / Publicatii

 

Se va ajunge la impozitarea profesiilor libere si a PFA ca salariati?

Modificarile legislative recente privind PFA si profesiile libere, respectiv anularea obligatiilor fiscale si noile criterii de reincadrare a acestor activitati ca dependente, nu au intrat in vigoare, fiind in dezbatere in parlament. In schimb, guvernul deja a abrogat articolul care excepta de la reincadrare profesiile libere si drepturile de autor.

In noul context, se contureaza intentia legiuitorilor de a schimba tratamentul fiscal al activitatilor independente, astfel incat sa fie similar cu cel al salariilor. Trebuie retinut ca diferenta de impozitare este considerabila. Impozitarea efectiva este de 26%, in acest moment, pentru activitatile independente si de 75% pentru salarii.

Avand in vedere ca declaratiile, propunerile si deciziile din ultimul timp au suscitat interes si au ridicat o serie de intrebari, Contexpert va ofera o analiza a actualului cadru legislativ, a modificarilor propuse si a tendintelor care se prefigureaza.

Activitatile independente care pot fi reincadrate sunt desfasurate de:

Cum s-a ajuns in actuala situatie?

Reincadrarea activitatilor independente ca dependente, cu plata obligatiilor fiscale aferente salariilor, a fost introdusa in legislatie in iulie 2010, prin OUG 58/2010. De la acea data, Codul fiscal prevede la art 7 caorice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca si altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit;

In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.”

Odata cu modificarea normelor metodologice, date in aplicarea OUG 58/2010, prin HG 791/2010, din august 2010, s-a introdus o exceptie de la reconsiderarea veniturilor in cazul profesiilor libere si al drepturilor de autor.

Exceptia a adaugat la legea Codului fiscal, lucru nepermis, intrucat legislatia secundara este data pentru explicitarea si aplicarea legislatiei principale.

Cele doua prevederi, din Codul fiscal si din norme, au coexistat pana in urma cu o saptamana, cand guvernul a emis un nou set de norme care abroga exceptia, asa cum precizam mai sus. Hotararea privind normele nu a fost inca publicata in Monitorul Oficial.

Interpretari diferite si dispute in instante         

Prin urmare, existenta celor doua prevederi, timp de aproape cinci ani, a dus la interpretari diferite din partea contribuabililor, respectiv a autoritatilor fiscale. Diferenta de abordare a devenit vizibila, conducand la dispute, abia spre sfarsitul anului 2014.

Conflictul a fost generat de controalele ANAF, in urma carora au fost reincadrate veniturile mai multor persoane. Inspectorii ANAF au facut reincadrarea in baza art 7 si a art. 11 din Codul fiscal, ignorand exceptia din normele de aplicare. Art 11 instituie in materie fiscala o regula generala potrivit careia la stabilirea impozitelor continutul economic al unei tranzactii prevaleaza asupra formei juridice a contractului dintre cele doua parti.

Intrucat guvernul a constatat ca disputa cu persoanele ale caror activitati au fost reincadrate este pierduta in instante, a decis eliminarea exceptiei din norme, dar si anularea obligatiilor fiscale principale si accesorii care le-au fost stabilite tuturor acestor activitati.

Decizia a fost transpusa intr-un proiect de lege, aflat acum in Parlament. Pentru a intra in vigoare trebuie sa fie votat de legislativ, promulgat de presedinte si publicat in Monitorul Oficial. Este putin probabil ca toate aceste conditii sa fie indeplinite pana pe 1 iunie 2015, data pana la care este prevazuta „amnistia”.

Ce urmeaza?

Dupa anularea tuturor datoriilor, guvernul vrea sa modifice legislatia, Codul fiscal, astfel incat sa existe claritate in aplicare. In proiectul Codului fiscal, trimis parlamentului, este modificata definitia activitatilor independente, insa, in opinia noastra, posibilitatea de interpretare abuziva fie din partea autoritatilor, fie din partea contribuabililor ramane. Noua definitie a activitatilor independente care apare acum in proiectul facut public este: “orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste majoritatea dintre urmatoarele criterii:

Nici aceasta definitie nu este suficient de clara si cuprinzatoare pentru a inlatura abuzurile fiscului ori ale companiilor, insa aceasta reprezinta totusi un pas inainte. Insa Ministerul de Finante a inaintat deja in parlament o noua propunere de analiza a activitatilor independente, care cuprinde si alte criterii de reincadrare, care inca nu au fost facute publice.

Modelul IRS si tratamentul fiscal similar salariilor

Criteriile pe care le are in vedere ministerul sunt inspirate de chestionarul folosit de fiscul din SUA, Internal Revenues Service (IRS), referitor la determinarea statutului lucratorilor in vederea impozitarii.

Chestionarul este foarte complex, are 57 de intrebari privind atat activitatea firmei, cat si a persoanei fizice. De exemplu, se cer informatii despre:

motivul contractarii serviciilor, instructiunile primite din partea firmei, modul de desemnare a sarcinilor, de executare a sarcinilor, locul de desfasurare a activitatii, program, echipamente, materiale, facilitati folosite in activitate, tipul de plati si beneficii suportate de firma (asigurari, comisioane, sume fixe etc), modul in care se fac platile de catre client (firmei/lucratorului), riscurile financiare, materiale pe care si le asuma persoana fizica, modul in care sunt contractati noi clienti si in care se dau referinte pentru noi clienti etc

Totodata, Ministerul de Finante nu exclude aplicarea aceluiasi tratament fiscal veniturilor din activitati independente ca cel aplicat in cazul salariilor.

In concluzie, trebuie retinut ca singura modificare este, momentan, abrogarea exceptiei de la reincadrare pentru profesiile libere si drepturi de autor. Celelalte modificari sunt in faza de propuneri. Textul final va fi cunoscut doar dupa publicarea in Monitorul Oficial (date fiind schimbarile foarte dese, inclusiv din proiectul Codului fiscal). Insa, tendinta este de crestere a impozitarii si de reincadrare mai agresiva a veniturilor din aceste activitati.

 

Alte stiri din categoria Noutati legislative:

Registrul Comertului va oferi gratuit o serie de informatii despre firme. Noi conditii privind inregistrarea si dizolvarea

Impozitul forfetar se intoarce

Alte articole din categoria Ultimele stiri:

Informare: Abrogarea articolului care excepteaza profesiile libere si drepturile de autor de la reincadrarea ca activitati dependente nu a mai fost inclusa in HG publicata azi in MO

Codul de TVA, greu de primit

Dintre serviciile Contexpert:

Inregistrare in scop TVA

Expertiza contabila

Salarizare

Inventariere