Noutati / Publicatii

 

Noi obligatii de raportare catre ANAF: Care va fi impactul pentru business?

Noi obligatii de raportare catre ANAF apar intr-un proiect de modificare a Codului de procedura fiscala.

In primul rand, vor fi afectate institutiile de credit (banci, IFN, cooperative de credit), notarii si executorii judecatoresti. In al doilea rand, impactul se va resimti si in business pentru ca ANAF va beneficia de un volum tot mai mare de informatii pe care le va utiliza in analizele de risc si controalele care sunt efectuate in baza acestora.

Mai precis, proiectul propune, printre altele, modificarea art. 61 din Legea nr. 207/2015 care prevede obligatia entitatilor raportoare de suspiciuni in sensul Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor de a transmite informatii catre ANAF.

Daca in acest moment, articolul mentionat instituie obligatia prin trimiterea la prevederile Legii nr. 656/2002, textul modificat prevede obligatii specifice pentru categoriile obligate sa raporteze.

O alta noutate este ca atat notarii, cat si executorii judecatoresti sunt exclusi din categoria persoanelor care pot refuza furnizarea de informatii. Vor mai putea sa refuze frunizarea de informatii preotii, avocatii, consultantii fiscali, auditorii, expertii contabili, medicii si psihoterapeutii.

Modificarile vizeaza si obligatiile institutiilor de credit care, in prezent, trebuie sa transmita organului fiscal informatii cu privire la inchiderile si deschiderile de conturi bancare, cu datele de identificare ale titularilor respectivelor conturi (numele si prenumele sau denumirea, domiciliul fiscal si codul de identificare fiscala).

Care sunt modificarile propuse?

Nota de fundamentare a proiectului arata ca modificarile sut necesare pentru a permite ANAF sa identifice in mod corect si fara echivoc contribuabilii evazionisti, sa evalueze probabilitatea comiterii de evaziuni fiscale si sa evite investigatii suplimentare inutile.

Entitatile prevazute expres sunt:

1. institutii de credit si sucursale din Romania ale institutiilor de credit straine;

2. institutiile financiare, precum si suscursalele din Romania;

3. administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;

4. cazinourile;

5. notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;

6. furnizorii de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice, altii decat cei prevazuti mai sus;

7. persoanele cu atributii in procesul de privatizare;

8. agentii imobiliari;

9. asociatiile si fundatiile;

10. orice persoana sau entitate care realizeaza tranferuri electronice de numerar.

 

 

Care sunt informatiile relevante fiscal?

Sunt cele referitoare la patrimoniul persoanelor fizice, in speta cele referitoare la contracte de vanzare-cumparare de imobile, documente aferente procedurii succesorale notariale, punerea in executare a dispozitiilor cu caracter civil din titlurile executorii, recuperarea pe cale amiabila a creantelor si alte documente cu relevanta fiscala.

Pe baza acestor informatii, ANAF poate depista venituri neimpozitate din cauza nedeclararii.

Pe de alta parte, proiectul reglementeaza accesul ANAF la registrele nationale notariale pentru a afla informatii despre finalizarea procedurii succesorale si impartirea bunurilor succesorale.

Nota: Proiectul de modificare a Legii 207/2015 se afla, inca, in dezbatere publica si pot aparea alte modificari pana la aprobarea si publicarea sa in Monitorul Oficial.

 

__________________________________________________________________________

Articole similare:

Modificare Cod de procedura fiscala

Regimul microintreprinderilor a fost complicat excesiv, dar a adus avantaje fiscale minore

Atentie: Toate societatile care au cod de TVA vor putea fi obligate sa depuna 088 daca au datorii sau daca ANAF identifica diferente intre datele declarate prin 394

Toate taxele auto trebuie restituite!

 

Dintre serviciile Contexpert, va prezentam: