Noutati / Publicatii

 

Mediul de afaceri se poate implica social. Va spunem cum

Evenimentul tragic din 30 octombrie de la club Colectiv a aratat, dn nou, slabiciunea serviciilor publice. Mediul de afaceri se poate implica financiar, si nu doar in momente de cumpana, ci din timp, pentru a ajuta organizatiile neguvernamentale sau institutiile publice sa fie mai eficiente.

Se apropie finalul anului si, exact  in aceasta perioada, companiile pot sa evalueze daca au posibilitatea sa contribuie la sustinerea serviciilor sociale. Desi contributia este lipsita de costuri, nu toate companiile au suficiente informatii pentru a se implica in fapte caritabile. Teoretic, suma totala care ar putea fi transferata in domeniile sanatatii, educatiei, culturii, asistentei sociale etc este foarte mare. Anual, peste 200.000 de companii inregistreaza profit, avand un potential de sponsorizare de circa jumatate de miliard de euro. In realitate, doar 20% din aceasta valoare este redirectionata in aceste scopuri de catre companii.

Din acest motiv, echipa noastra considera ca este important sa va prezinte principalele prevederi legislative aplicabile in 2015, precum si pe cele care vor intra in vigoare de anul viitor si care ar putea duce la contributii si mai substantiale.

Ce facilitati se acorda pentru sponsorizare?

Potrivit Codului fiscal in vigoare, firmele pot redirectiona pana la 20% din impozitul pe profit catre organizatii neguvernamentale, dar si catre persoane fizice sau institutii publice in limita a 0,3% din cifra de afaceri. Avantajul fiscal este ca aceste cheltuieli de sponsorizare şi/sau mecenat şi cheltuielile privind bursele private se scad din impozitul pe profit datorat la plata.

Sponsorizarile se fac in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea si ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002.

Practic, 20% din impozitul pe profit poate fi redirectionat sub forma unor ”bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ” in baza unui contract de sponsorizare ”incheiat in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor”.

Pe cine puteti sponsoriza?

Potrivit legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea beneficiarii sponsorizarii pot fi urmatorii, daca desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile cultural, artistic, educativ, de invaţamant, stiinţific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenţa si servicii sociale, de protecţia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum si de intreţinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice:

Ce se intampla daca valoarea sponsorizarii este mai mare?

In cazul in care valoarea sponsorizarii depaseste limita de 20%  din impozitul pe profit datorat, diferenta nu se pierde, ci se recupereaza ca si deducere din impozitul pe profit datorat in urmatorii 7 ani consecutivi, la fiecare termen de plata a impozitului.

Ce este sponsorizarea?

Legea nr. 32/1994 arata ca sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor. Nu este necesara incheirea acestora in forma autentica.

Trebuie acordata atentie faptului ca exista riscul asimilarii actiunilor de sponsorizare cu cele de donatie, insa atat din punct de vedere juridic cat si ca implicatii fiscale, acestea au un regim diferit. Din punct de vedere fiscal donatia reprezinta o cheltuiala nedeductibila la nivelul entitatii platitoare si nu se incadreaza nici in sumele ce pot fi deduse din impozitul pe profit de plata.

Din punct de vedere juridic donatia este un contract prin care o persoana, donator, transmite, de regula in mod gratuit si irevocabil, dreptul de proprietate asupra unui bun catre o alta persoana, donatar, care il accepta si nu implica existenta unor beneficii.

Care vor fi facilitatile oferite din 2016 de noul Cod fiscal?

Conform legii 227/2015, noul Cod fiscal, va putea fi redirectionata valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat  in limita a 0,5% la cifra de afaceri.