Noutati / Publicatii

 

Inregistrare in scopuri de TVA: Cererea poate fi respinsa pe loc

Firmele care solicita pentru prima data inregistrarea in scopuri de TVA pot fi respinse de ANAF, fara verificari suplimentare, potrivit Ordinului 1964/2015, care modifica Ordinul 17/2015. Noile reglementari au intrat in vigoare pe 29 iulie 2015 si modifica procedura de inregistrare in scopuri de TVA, aplicabila de la 1 februarie 2015.

Ce se schimba?

Conform noului ordin 1964/2015, in cazul in care reprezentantul legal al persoanei impozabile nu furnizeaza corect si complet datele si informaţiile solicitate si nu clarifica intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitaţi economice, care implica operaţiuni din sfera TVA, compartimentul cu atributii in evaluarea intenţiei si a capacitatii de a desfasura activitaţi economice va:

Prevederile anterioare, valabile pentru situaţia in care reprezentantul legal al persoanei impozabile nu furnizeaza corect şi complet datele si informaţiile solicitate, si nu clarifica intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice, din Ordinul 17/2015, stabileau ca, in cazul in care compartimentul de specialitate care primea cererea ajungea la concluzia, ca firma nu indeplinea criteriile, nu putea decide sa o respinga pe loc, ci trebuia sa o trimita spre analiza impreună cu documentaţia  Direcţiei regionale de Antifrauda Fiscala.

S-a modificat şi Declaraţia 088

Cea de-a doua modificare importanta a procedurii de inregistrare in scopuri a intrat in vigoare pe 3 august prin Ordinul 1966/2015, care contine  declaratia 088 pentru evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice, care implica operaţiuni din sfera TVA.

Fata de varianta anterioara, formularul modificat mai introduce doua intrebari.  Prima dintre ele se refera la sumele de bani cu care asociatii si administratorii firmei, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA au creditat alte societati, in care au avut calitatea de asociati/administratori. A doua intrebare verifica daca firma a mai depus, anterior, declaraţia 088.

Reamintim ca: De la 1 februarie 2015, procedura de inregistrare in scopuri de TVA a produs blocaje in business, in special in cazul firmelor nou infiintate. Formularul 088, care evalueaza intentia si capacitatea firmelor de a se inregistra in scopuri de TVA a creat si continua sa creeze probleme, deoarece nu mai prevede un punctaj transparent, clar şi nici o modalitate de calcul atasata, care sa le permita solicitantilor sa anticipeze daca indeplinesc sau nu criteriile de inregistrare, stabilite de Agentia Naţionala de Administrare Fiscala (ANAF).

Recomandarea Contexpert este ca solicitarea inregistrarii sa fie atent şi temeinic pregatita pentru a evita o supriza neplacuta de la fisc, care v-ar obstrucţiona, cel puţin temporar, activitatea.

Ce vizeaza declaraţia 088?

Intrebarile ANAF verifica daca:

Alte intrebari vizeaza numarul de contracte individuale de munca incheiate pentru obiectul de activitate, studiile/profesiile administratorilor persoane fizice avute in ultimele 12 luni anterioare, numarul de societati la care au fost asociati/administratori in ultimii trei ani.

Odata cu depunerea formularului 088, firmele trebuie sa depuna şi documente justificative, cum ar fi: actele de studii ale administratorilor, documente care atesta natura si cuantumul veniturilor brute, realizate de administratori sau asociaţi în ultimul an, copii dupa contractele de munca incheiate de firma, copii dupa extrase de cont sau alte documente bancare etc.

Important!

Declaratia 088 trebuie depusa din nou, daca societatea isi schimba sediul social sau/si asociatii/administratorii. Practic, inseamna ca ANAF face o reverificare a criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, care poate duce la anularea codului de TVA. ANAF identifica lunar in baza de date persoanele impozabile, care au inscris in registrul comertului mentiuni, privind modificarea sediului social sau schimbarea asociatilor si/sau administratorilor si le notifica sa depuna Declaratia 088.

Cine trebuie sa urmeze procedura de inregistrare?

Sunt patru situatii in care firmele cer inregistrarea in scopuri de TVA. Pentru fiecare dintre acestea, documentatia este diferita:

 1. la cerere, odata cu infiintarea, potrivit art. 153, alin. (1) lit. a) Cod fiscal.

2. obligatoriu, datorita depasirii plafonului, potrivit art. 153, alin. (1) lit. b) Cod fiscal.

3. la cerere, pe parcursul activitatii, potrivit art. 153, alin. (1) lit. c) Cod fiscal.

4. ca urmare a anularii din oficiu a inregistrarii, potrivit art. 153, alin. (91) Cod fiscal.