Noutati / Publicatii

 

Atentie la schimbarea sediului, asociatilor, administratorilor: Riscati sa pierdeti codul de TVA

Multe companii au primit in ultima luna notificari de la ANAF prin care li se cere sa dovedeasca capacitatea de a desfasura activitati economice pentru a putea ramane in continuare inregistrate in scopuri de TVA. Schimbarea sediului social, a actionarilor sau administratorilor implica redepunerea declaratiei 088 – privind intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice. Din pacate, termenul impus pentru formular, de 15 zile, precum si cantitatea mare de informatii si documente care trebuie furnizate in acest timp pun multe firme in situatia de a nu se putea conforma si de a-si pierde, prin urmare, codul de TVA.

Consecinta este ca vor fi obligate sa colecteze TVA, dar nu vor mai avea dreptul sa il deduca. Practic, cheltuielile cresc, brusc si neprevazut, cu 20%. Notificarea este emisa, dupa ce ANAF identifica, lunar, in propria baza de date si in cea a Registrului Comertului persoanele care au inscris mentiuni legate de sediu, asociati, administratori. In realitate, exista societati care, desi au operat modificari in urma cu luni de zile, au fost notificate abia in decembrie anul trecut.

Depunerea formularului 088 inseamna o reverificare a criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, care se poate solda cu anularea codului de TVA. Formularul contine 20 de intrebari foarte detaliate si solicita atasarea multor documente, unele destul de greu de obtinut intr-o perioada scurta de timp. In opinia noastra, depunerea formularului trebuie sa fie pregatita impreuna cu specialisti care au experienta in domeniu si pot preveni eventuale erori, neconcordante, deficiente care pot duce la respingerea cererii.

Dificultatile legate de inregistrarea/reinregistrarea in scopuri de TVA au aparut in urma cu un an, o data cu schimbarea procedurii, prin Ordinul 17/2015. Ulterior, aceasta a suferit modificari, devenind mai restrictiva, prin ordinul 1964/2015 si ordinul 3.841/2015 care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2016. Daca pana acum au intampinat probleme firmele care solicitau inregistrarea, in ultima luna sunt vizate si cele care s-au aflat intr-una dintre situatiile mai sus mentionate.

Atentie! Multe companii care solicita codul de TVA sunt respinse pe loc pe motiv ca nu furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate si nu clarifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.

Dintre informatiile cerute in formularul 088 mentionam:

Pe langa aceste informatii, ulterior mai pot fi solicitate si:

Retineti! Toate informatiile completate in formular trebuie sa fie insotite de copii de pe documente (actele de studii ale administratorilor, documente care atesta natura si cuantumul veniturilor brute, realizate de administratori sau asociati in ultimul an, copii dupa contractele de munca incheiate de firma, copii dupa extrase de cont sau alte documente bancare etc). Important! In cazul in care acestea sunt emise de autoritati straine, trebuie traduse, legalizate si apostilate.

Ce evalueaza ANAF?

Declaratia 088 este evaluata de o aplicatie informatica, potrivit ANAF. Insa criteriile nu sunt transparente. Din acest motiv, o societate nu cunoaste motivele respingerii. Prin urmare, daca un singur criteriu cu punctaj mare nu a fost îndeplinit, compania nu primeste codul de TVA. Uneori, motivele pot fi erori de completare sau imposibilitatea de a furniza anumite documente.

Sunt patru situatii in care firmele cer inregistrarea in scopuri de TVA. Pentru fiecare dintre acestea, documentatia este diferita: