Noutati / Publicatii

 

Anularea codului de TVA: Declaratia 088 trebuie depusa in 15 zile de la notificare. Decizia ANAF va fi luata doar dupa interviu

Societatile cu risc fiscal identificate de analiza ANAF trebuie sa depuna declaratia 088, conform unei noi proceduri, aprobata prin ordinul 2.393/2016.

Principala modificare este ca ANAF nu va mai anula din oficiu codul de TVA, fara o invitatie la sediu si un interviu cu reprezentantul legal al contribuabilului. In acest mod, se creeaza premisele evitarii unor situatii neplacute, cand, de exemplu, din lipsa de comunicare eficienta, unele societati se trezeau peste noapte fara coduri de TVA, fiind expuse riscului de a li se bloca activitatea. Trebuie sa remarcam importanta interviului. Speram ca acesta nu va reprezenta doar o formalitate, mai ales in conditiile in care, chiar in procedura, se stabileste ca, in urma informatiilor furnizate de contribuabil in cadrul acestuia, ANAF poate lua decizia de mentinere a codului de TVA.

Mai precis, conform noii proceduri, ANAF va face o analiza lunara a tuturor societatilor, persoanelor inregistrate in scop de TVA, in mod automat, prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltata la nivel central, in baza criteriilor de risc. Partial, criteriile sunt enumerate de procedura, dar mai exista o serie de conditionalitati pastrate secrete de autoritati.

In urma acestei evaluari, este transmisa o notificare pentru depunerea D088 si a documentelor care trebuie sa o insoteasca. Termenul de depunere este de 15 zile, cu posibilitatea unei singure prelungiri motivate si doar cu aprobarea autoritatilor fiscale.

Dupa depunerea 088, urmeaza o evaluare a informatiilor declarate de contribuabil si in urma careia se stabileste riscul fiscal mic, mediu sau mare. In cazul riscului fiscal scazut, codul de TVA este mentinut si se emite o decizie in consecinta. In celelalte cazuri, urmeaza un interviu la sediul ANAF.

Foarte importanta este introducerea prevederii care face trimitere la dreptul contribuabilului de a fi ascultat, conform Codului de procedura fiscala, si care stabileste ca orice decizie va fi luata dupa un interviu cu reprezentantul legal al persoanei impozabile.

De asemenea, este important ca, in urma interviului, daca sunt furnizate corect si complet informatiile solicitate de ANAF, decizia poate fi de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA chiar daca initial societatea a fost incadrata la risc fiscal mare.

Cum se deruleaza procedura?

Ordinul a fost emis in temeiul art 316 alin. (11) lit. h) din Codul Fiscal care prevede anularea codului de TVA daca nu se justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice. Practic, ordinul aproba o procedura separata fata de celelalte situatii in care codul de TVA poate fi anulat din oficiu, respectiv: declararea inactivitatii fiscale conform Codului de procedura fiscala sau a inactivitatii temporare la registrul comertului, inscrierea de fapte in cazierul fiscal al asociatilor majoritari (peste 50%), administratorilor sau a persoanei impozabile insesi, nedepunerea niciunui decont de taxa in termen (6 luni sau 2 trimestre consecutive, in functie de perioada de depunere lunara sau trimestriala) sau neevidentierea niciunei operatiuni in decontul de taxa. Pentru aceste situatii, procedurile de reobtinere a codului de TVA sunt prevazute in ordinul 2011/2016.

Atentie! Solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA este respinsa, fara a se mai verifica celelalte criterii, daca persoana impozabila se afla intr-una din aceste situatii.

Ce presupune analiza de risc?

Analiza de risc ar presupune aplicarea, in mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care se refera la (fara a se limita la):

Ce se intampla dupa depunerea D088?

Daca dupa depunerea D088, este indentificat risc mediu, reprezentantul legal al persoanei impozabile este invitat la ANAF. Daca acesta se prezinta si furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, se intocmeste un referat cu propunerea de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA.

In cazul in care nu se prezinta la sediul ANAF sau se prezinta, dar fara toate documentele solicitate, referatul va fi de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA si va fi inaintat Directiei Antifrauda.

Chiar si in cazul in care se identifica un risc fiscal mare si se emite o decizie de respingere a inregistrarii, persoana impozabila va fi invitata la audiere.

Orice decizie a ANAF poate fi, ulterior, contestata in termen de 45 de zile.

Continutul formularului D088 este prevazut de ordinul 2.048/2016.