Noutati / Publicatii

 

Angajatul multumit se cunoaste de dimineata

Va mai amintiti cand a fost ultima data cand cel cu care va impartiti biroul a fost entuziasmat de o sarcina ori de un proiect nou la care trebuia sa lucreze cu inca alti trei colegi? Sau care a fost ultima data cand ati glumit cu managerul sau cu un alt coleg la serviciu?

In primul rand trebuie spus de la inceput ca liderii din organizatii au o contributie semnificativa pentru atitudinea pe care o au angajatii la serviciu, cat si pentru modul in care se traduce aceasta in rezultatele financiare ale companiei. Este o iluzie faptul ca un angajat isi poate mentine un grad ridicat de motivare si performanta doar motivat financiar. De aceea expertii au clasificat cultura unei companii in doua tipuri importante: una defensiva, in cadrul careia se cauta mai degraba explicatii si vinovatii pentru o anumita situatie in loc sa se gaseasca solutii, si una constructiva, caracterizata mai ales prin inovatie, responsabilitate individuala si urmarirea performantei. Cine vrea sa aiba in organizatie o cultura constructiva, bazata pe proactivitate si spirit de initiativa, oferirea constanta a feedback-ului, trebuie sa nu uite in primul rand faptul ca indicatori precum cifra de afaceri si profitul reprezinta meritul unei intregi echipe care a putut si a stiut cum sa colaboreze.

Cultura organizatiei exista oricum, indiferent daca aceasta este condusa sau nu. Atunci cand managerii se comporta in parametrii doriti ai unei anumite culturi, se remarca un echilibru si in atitudinea membrilor echipei, iar acest echilibru se vede in cele mai mici detalii: de la faptul ca angajatii se enerveaza mai putin atunci cand nu gasesc loc de parcare pana la „curajul” de a raspunde negativ unei cereri a sefului, care nu e de competenta lor si care nu contribuie la obtinerea rezultatelor pe care ei le urmaresc.

Companiile care au culturi constructive pot ajunge, in timp, la cresteri de peste 7 ori ale profitabilitatii, au venituri de aproape 7 ori mai mari si de aproape trei ori mai multi angajati, arata rezultatele unui studiu publicat de John Kotter si James Heskett, realizat pe 207 companii din 22 de industrii, pe parcursul a 11 ani. La polul opus a fost evolutia companiilor cu o cultura defensiva, arata acelasi studiu: profitabilitatea a crescut cu doar 1% in cei 11 ani, iar veniturile companiilor au fost cu doar 166% mai mari.