Noutati / Publicatii

 

Filter:

  • > Sterge filtre

 

Arhiva noutati legislative

M.O. 865/22.12 - Hotarare nr. 1618/2008 din 04/12/2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004

Modificari privind TVA:
A fost prelungit teremenul pana la care grupul fiscal se poate constitui numai de catre personae impozabile care sunt considerate mari contribuabili pana la 1 ianuarie 2012 fata de 1 ianuarie 2009 cat era prevazut anterior;

Se precizeaza clar ca, in cazul in care cheltuielile refacturate sunt cheltuieli accesorii livrarii sau prestarii unui serviciu, nu se poate aplica structura de comisionar din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata; de asemenea vin cu precizari mai clare privind aplicarea structurii de comisionar

In ceea ce priveste livrarea locuintelor, ca parte a politicii sociale, cu cota redusa de TVA, vanzatorul poate aplica cota de TVA de 5% daca cumparatorul va prezenta o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca acesta nu detine o alta locuinta cumparata cu cota redusa de TVA. Declaratiava fi pastrata de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%. In vederea aplicarii cotei reduse de TVA de 5% pentru locuintele cu suprafata utila de maximum 120 mp, suprafata utila a locuintei, exclusiv anexele gospodaresti, si, dupa caz, a terenului pe care este construita trebuie sa fie inscrise in documentatia cadastrala anexata la actul de vanzare-cumparare incheiat in conditiile legii.

Apar precizari privind vanzarea terenurilor pe care sunt construite bunuri immobile. Astfel, terenul pe care este construit un bun imobil, inclusiv terenul aferent unui bun imobil nu mai urmeaza regimul bunului imobil din punct de vedere al TVA-ului atunci cand acestea sunt proprietati indivizibile ci se aplica urmatoarele reguli:
terenul pe care s-a edificat constructia urmeaza regimul constructiei, daca valoarea acestuia este mai mica decat valoarea constructiei asa cum rezulta din raportul de expertiza;
constructia va urma regimul terenului pe care este edificata, daca valoarea acesteia este mai mica decat valoarea terenului asa cum rezulta din raportul de expertiza;
daca terenul si constructia au valori egale, asa cum rezulta din raportul de expertiza, regimul corpului funciar va fi stabilit in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare. Se va avea in vedere suprafata construita desfasurata a constructiei.
Totodata, calificarea unui teren drept construibil sau teren cu alta destinatie, la momentul vanzarii sale de catre proprietar, rezulta din certificatul de urbanism.

A fost eliminata obligativitatea livrarii unei constructii vechi in regim de taxare in cazul in care persoana impozabila isi exercitase optiunea de taxare conform pct. 38 alin. (1) pentru inchirierea cu TVA a acestei constructii. In vechile norme era prevazut ca livrarea se va face obligatoriu cu TVA daca vanzarea are loc pana la sfarsitul anului calendaristic urmator celui in care s-a anulat optiunea de taxare prevazuta la pct. 38 alin. (1) sau in care aceasta optiune si-a incetat aplicabilitatea din cauza livrarii.

Bunurile plasate in regimurile vamale suspensive prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal nu mai sunt scutite de garantarea platii taxei pe valoarea adaugata;

Justificarea deducerii taxei se poate face si pe baza facturilor transmise pe cale electronica in conditiile stabilite la pct. 73 din Normele metodologice date in aplicarea art. 155 din Codul fiscal.

Daca furnizorul sau prestatorul a facturat in mod eronat cu TVA o operatiune scutita fara drept de deducere, beneficiarul nu are drept de deducere asupra acestui TVA, fiind obligat sa solicite corectarea facturii. Cel care a inscris taxa in mod eronat in factura va plati aceasta taxa la bugetul statului.

Sunt prevazute exemple mult mai clare referitoare la ajustarea taxei pentru bunurile imobile.

Modificari privind accizele si alte taxe speciale:
pana la data de 31 martie 2009, toti antrepozitarii autorizati pentru productie de produse accizabile au obligatia de a prezenta autorizatiile la autoritatea competenta, in vederea completarii autorizatiilor cu:
materiile prime accizabile care se achizitioneaza in regim suspensiv si sunt necesare desfasurarii activitatii de productie de produse accizabile;
manualul de operare, care trebuie sa cuprinda si o serie de informatii referitoare la fluxurile operationale si randamentul utilajelor si instalatiilor.
Nerespectarea acestor prevederi se sanctioneaza cu revocarea autorizatiei.

in cazul produselor supuse accizelor nearmonizate pentru care acciza este stabilita in cota procentuala, provenite din achizitii intracomunitare, transformarea in lei a preturilor de achizitie exprimate in diverse valute – ca baza de impozitare pentru accize, se efectueaza la cursul de schimb valutar comunicat de BNR utilizat la inregistrarea in contabilitate, si anume cursul de schimb valabil la data receptiei produselor achizitionate.

In mod particular, prezentele reglementari aduc modificari si completari cu privire la:

eliberarea, revocarea, anularea autorizatiei de utilizator final a operatorilor economici, care achizitioneaza produse energetice in regim de exceptare de la plata accizelor;

durata de stocare a imaginilor inregistrate prin sistemul de supraveghere prin camera video in situatia locurilor destinate productiei de alcool etilic si distilate (se modifica de la minim 10 zile la minim 30 de zile); sistemul de supraveghere trebuie sa functioneze permanent, inclusiv in perioadele de nefunctionare a antrepozitului, chiar si in conditiile intreruperii alimentarii cu energie electrica de la reteaua de distributie;

restituirea accizelor pentru produsele supuse accizelor armonizate, returnate in antrepozitele fiscale de productie in vederea reciclarii, reconditionarii sau distrugerii (posibilitatea de a beneficia de restituire este extinsa si la produsele eliberate in consum in Romania si returnate in antrepozite fiscale din alt stat membru UE sau din afara Comunitatii);

regimul de accize aplicabil biocombustibilului si biocarburantilor (scutire integrala de accize pentru cel produs in totalitate din biomase; cota redusa cu 4 pentru biocombustibili cu continut de minim 4% biomase, respectiv o cota redusa cu 5%, pentru biocarburanti cu continut de minim 5% biomase);

in cazul produselor accizabile supuse marcarii, este definita „utilizarea marcajelor” ca fiind aplicarea efectiva a acestora pe ambalajul produsului accizabil; importatorii de produse accizabile vor anexa semestrial situatiei privind evidenta marcajelor, pentru a face dovada utilizarii marcajelor, o scrisoare de confirmare din partea producatorului extern;

obligatii ale detinatorilor de autorizatii de utilizator final (valabilitate de 12 luni consecutive pentru autorizatii fata de 3 ani anterior, constituire garantii, prezentarea autorizatiilor emise anterior cu valabilitate de 3 ani in vederea preschimbarii pana la data de 31 martie 2009);

antrepozitarii autorizati pentru productia de bauturi alcoolice si alcool etilic care nu au obtinut de la ANV incadrarea tarifara a produselor fabricate trebuie sa depuna documentatia prevazuta de Norme pana la data de 31 ianuarie 2009.
Neindeplinirea acestei obligatii se sanctioneaza cu revocarea autorizatiei.

« Arhiva noutati legislative