Noutati / Publicatii

 

Filter:

  • > Sterge filtre

 

Arhiva noutati legislative

M.O. 333/30.04. - Ordonanta de urgenta nr. 53/2008 din 21/04/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a fina

Actul normativ prezinta suplimentar o serie de definitii in sensul Legii nr. 656/2002. Astfel, operatiunile care par a avea o legatura intre ele sunt operatiunile aferente unei singure tranzactii decurgand dintr-un singur contract comercial sau intelegere de orice natura intre aceleasi parti si a caror valoare este fragmentata in transe mai mici de 15.000 euro ori echivalentul in lei, atunci cand acestea sunt efectuate in cursul aceleiasi zile bancare, in scopul evitarii cerintelor legale.
O noua categorie distincta de entitati ce intra sub incidenta legii o reprezinta furnizorii de servicii pentru societatile comerciale si alte entitati sau constructii juridice

Dintre principalele modificari survenite amintim:
Majorarea plafonului de la 10.000 euro la 15.000 euro referitor la tranzactiile in numerar, in lei sau in valuta, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, pentru care exista obligatia raportarii catre Oficiu;
Raportul privind tranzactiile in numerar mai mari de 15.000 euro trebuie depus in termen 10 zile lucratoare (fata de 24 de ore cat era prevazut initial);
In cazul auditorilor, persoanelor fizice si juridice care acorda consultanta fiscala, contabila ori financiar-bancara raportarile se fac catre persoanele desemnate de catre structurile de conducere ale profesiilor liberale, care au obligatia de a le transmite Oficiului in cel mult 3 zile de la primire.
In afara de categoriile de entitati mentionate distinct la art.8 (institutiile de credit si financiare, administratorii de fonduri de pensii private, cazinourile, auditorii si consultantii fiscali sau contabili, notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, furnizorii de servicii, agentii imobiliari, asociatiile si fundatiile) se specifica conditiile in care orice alta persoana fizica sau juridica intra sub incidenta legii. Este vorba de entitatile prevazute la art. 8 lit.k), respectiv alte persoane fizice sau juridice care comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in care acestea au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele;
Spre deosebire de celelalte entitati, aceste persoane (cele prevazute la art.8 lit.k)) nu mai au obligatia desemnarii unei/unor persoane cu responsabilitati in aplicarea legii, ale caror nume trebuie comunicate Oficiului, impreuna cu natura si cu limitele responsabilitatilor mentionate. De asemenea, nu le sunt aplicabile prevederile potrivit carora entitatile ce intra sub incidenta legii trebuie sa stabileasca politici si proceduri adecvate in materie de cunoastere a clientelei, de raportare, de pastrare a evidentelor secundare sau operative, de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare, pentru a preveni si a impiedica operatiunile suspecte de spalarea banilor sau finantarea terorismului, asigurand instruirea corespunzatoare a angajatilor.
(Acest lucru inseamna ca persoanele desemnate la art.8 lit.k au doar obligatia raportarii operatiunilor cu numerar mai mari de 15.000 euro si a celor suspecte si de a aplica masurile de cunoastere a clientelei in situatiile specificate in lege)
Alte aspecte noi prezentate de acest act normativ sunt cele referitoare la definitia „persoanelor expuse politic” si criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precautie privind clientela, precum si de exonerare pe motivul unei activitati financiare desfasurate in mod ocazional sau la scara foarte limitata.

_x000D_

« Arhiva noutati legislative